Novus/KLM: Varannan svensk flyger utomlands i år – men många tycker det är svårt att göra hållbara val

Hälften av svenskarna (51 procent) planerar att flyga utomlands i år, jämfört med runt 70 procent av danskarna och norrmännen. Det visar en ny Novus-undersökning om attityder till flygresor och hållbarhet beställd av flygbolaget KLM. Enligt studien är svenska resenärer intresserade av hållbara resealternativ och villiga att betala för dem. Samtidigt tycker nästan en tredjedel av svenskar fortfarande att det är svårt att göra hållbara val när de flyger.

– Vi är glada att se att allt fler svenskar är intresserade av hållbara resealternativ inför sommaren. Som resenär finns det mycket du kan göra för att resa mer hållbart. Ett av de mest effektiva sätten är att lägga till hållbart flygbränsle (SAF) till din bokning, vilket kan minska utsläppen med upp till 80 procent. Ett annat alternativ är att packa lättare, eftersom mindre vikt på flyget innebär att mindre bränsle förbrukas. Och sist men inte minst, välj ett flygbolag som aktivt arbetar för en mer hållbar resebransch, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.

Undersökningen visar att en majoritet av de svenskar (53 procent) som planerar att flyga utomlands i år skulle vilja resa oftare än vad de gör idag, och 51 procent planerar att flyga utomlands under 2023. Den största fördelen med att resa utomlands, enligt cirka 70 procent av respondenterna i Skandinavien, är att upptäcka nya platser följt av att få ett miljöombyte och att uppleva andra klimat. När det gäller klimatet uttrycker 30 till 50 procent av respondenterna i Skandinavien att de bryr sig om flygets miljöpåverkan, men nästan en tredjedel upplever fortfarande att det är svårt att göra hållbara val när de flyger.

– Alla prognoser har under lång tid entydigt pekat mot att flygresandet kommer fortsätta öka. Därför är det vårt ansvar som flygbolag att göra vad vi kan för att göra resandet mer hållbart, men även att engagera och utbilda våra konsumenter om hållbara resval, säger Maria Hagelberg, marknadschef på AIRFRANCE och KLM i Norden.

Bland de tillfrågade uttryckte kvinnor att de bryr sig om flygresandets klimatpåverkan i större utsträckning än män. Exempelvis svarade 58 procent av svenska kvinnor att de bryr sig om flygets klimatpåverkan i ganska hög eller mycket hög utsträckning, jämfört med 37 procent av svenska män. Svenska kvinnor är också mer villiga att betala för hållbara alternativ som återplantering av skog och SAF (66 procent av svenska kvinnor jämfört med 50 procent av svenska män).

Undersökningen består av intervjuer med personer som planerar att resa utomlands i år, och visar bland annat:

• Mest villiga att betala för hållbara flygalternativ:
    • 1. DK (68%), 2. SE (56%), 3. NO (47%)
  • Bryr sig mest om flygets klimatpåverkan:
    • 1. SE (46%), 2. NO (35%), 3. DK (34%)
  • Mest benägna att göra hållbara val när de flyger utomlands:
    • 1. DK (22%). 2. SE (20%), 3. NO (17%)

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i februari i år av Novus, på uppdrag av KLM. Syftet med undersökningen är att undersöka svenska, norska och danska allmänhetens inställning till hållbara flygresor. Drygt 1000 webintervjuer med allmänheten 18-79 år genomfördes i respektive land.

Sedan mer än 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit en pionjär i flygbranschen. KLM har som mål att vara det ledande europeiska flygbolag inom effektivitet, hållbarhet och att skapa minnesvärda upplevelser. KLMs nätverk förbinder passagerare från 14 städer i Danmark, Finland, Norge och Sverige via Amsterdam Airport Schiphol med de viktigaste destinationerna i hela världen. KLM är en del av Air France-KLM gruppen och medlem i den globala SkyTeam alliansen.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe