Simrishamns kommun utvärderar närproducerade energisnåla torkskåp

PRESSMEDDELANDE 2010 12 21

I förskolan i Gärsnäs kan personal, barn och föräldrar nu prova ett helt nytt sorts energisnålt torkskåp som torkar plaggen utan värme. Det är Malmö företaget Knycer (uttalas som på engelska ”nicer”) som har levererat 4 nya kondenstorkskåp till förskolan i Gärsnäs.

Skåpen i Gärsnäs kan verkligen stoltsera med att vara närproducerade. Tillverkningen sker hos Kylprodukter i Kivik, med utsikt över hav och äppelodlingar.

- När vi för några år sedan för första gången fick kontakt med Sven och Jörgen Bladh hos Kylprodukter förstod vi att vi kommit rätt, säger Monica Hallworth, VD för Knycer. Hos dem fann vi den kompetens vi behövde och en vilja att vara med och utveckla och ”uppfinna”.

Istället för energislösande värmetorkning har man utvecklat en metod som använder avfuktning för att få plaggen torra.  Det halverar energiförbrukningen jämfört med traditionella värmetorkskåp.

Den första prototypen ställdes ut 2007 i Trelleborg vid en bomässa och fick mycket positivt bemötande. Sedan dess har torkskåpet utvecklats vidare och den produceras nu för fullt i Kivik och försäljningen har dragit igång på allvar.

- Vi är mycket glada att även Simrishamns kommun har beslutat att köpa in de nya torkskåpen. Att på hemmaplan kunna utvärdera och få bra referenser är ovärderligt för nya företag och produkter. Det ligger helt i linje med det åtagande som flera kommuner gjort om att verka som en ”Testbed för nya miljösmarta produkter”, avslutar Monica Hallworth.

För mer information och pressbilder kontakta

Monica Hallworth: 0768 - 564162

• Skola