Bräcke diakoni flyttar till Kodamera

Med mer än 90 år av vård och omsorg utan vinstsyfte i ryggen har Bräcke diakoni kommit att bli en erfaren aktör med målsättningen att göra samhället mer medmänskligt. När verksamheten 2017 sökte en ny digital partner föll valet på Kodamera.

Bräcke diakoni har sitt huvudkontor i Göteborg och finns närvarande på en rad olika platser i landet. Organisationen rymmer närmare 1 200 medarbetare och man driver bland annat vårdcentraler, rehabilitering, psykiatri, barn- och ungdomsverksamheter, äldreomsorg och hospice.

En innovativ och prisad välfärdsförnyare

Nyligen fick Bräcke diakoni motta pris som Årets välfärdsförnyare när Dagens Samhälle arrangerade Stora Samhällsgalan. Utmärkelsen uppmärksammar Bräcke diakonis arbete med mobila vårdcentraler i Skara. Under 2016 genomfördes över 3 000 patientbesök och man fastslog att den mobila enheten bidragit till både en ökad trygghet och en mindre belastad ekonomi för flyktingarna.

– Aha-upplevelsen är att man kan göra så mycket med så lite. En doktor, en sjuksköterska och ett par resväskor är allt som behövs, säger verksamhetschefen Eva Öfwerman till dagenssamhalle.se

En webb för 60 olika verksamheter

Tekniskt sett vilar verksamhetens webbplats, brackediakoni.se, på en Drupal-installation – någonting som gjorde Kodamera till en naturlig partner för uppdraget att förvalta och på sikt utveckla Bräcke diakonis digitala kanaler.

Bräcke diakonis webbplats är det digitala navet där upp mot 60 olika verksamheter finns närvarande och där flera olika redaktörer administrerar innehåll och kommunikation. Vid sidan av huvudorganisationen rymmer Bräcke Diakoni också flera andra verksamheter:

Nyligen blev Bräcke diakoni årets vinnare i klassen Årets välfärdsförnyare på Stora Samhällsgalan. Deras mobila vårdcentraler som besöker asylboenden genomförde under 2016 över 3000 patientbesök, vilket är betydligt över rikssnittet. Det mobila teamet består av läkare från Syrien och Irak samt en sjuksköterska från Irak, och deras besök på plats leder till ökad trygghet för flyktingarna. Trycket på vårdcentralerna har också minskat till följd av det mobila teamets insatser.