Pressmeddelande -

​Kodcentrum bjuder in skolelever i Sandviken och Gävle till online-hack med bidrag från Microsoft

2020-05-19

Med stöd av Microsoft inspirerar den ideella föreningen Kodcentrumtill digitalt skapande med programmering genom online-aktiviteter för elever och lärare i Sandviken och Gävle.

Som ett spännande avslut på terminen bjuds kommunens mellanstadieelever i Sandviken och Gävle in till online-hack som hålls av Kodcentrum. Hacken föregås av webbinarier för kommunens mellanstadielärare så att de känner sig varmai kläderna när Kodcentrum introducerar programmering i deras klassrum. Både hackathon ochwebbinarium genomförs digitalt på grund av rådande situation.

- Det ska bli väldigt spännande att få delta med våra elever och lärare i de här eventen. Extra roligt att vi kan genomföra det samtidigt i Sandviken och Gävle!Enligt skolans styrdokument ska alla elever få möjligheten att utveckla sin förmåga att använda digital teknik. Rådande situation belyser verkligen vikten av att den kunskapen är angelägen. Jag ser fram mot att få se vad eleverna kommer att skapa under de här barnhacken, säger Kristina Johansson Kvalitetsutvecklare Nästa Generations Lärande på Kunskapskontoret i Sandviken.

Kodcentrums pedagog och deras programmerande volontärer leder hacken där eleverna får veta vad programmering är och används till, varför det är viktigt och roligt att lära sig. Därefter får de själva komma igång med egen programmering i Scratch. Under och efter hacken har eleverna möjlighet att ställa frågor och få stöd direkt av Kodcentrums volontärer via en chatt.Teman som bjuds på är ”Skapa digitala berättelser och spel” samt ”Min robot – gå från idé till prototyp i Scratch”. Här kan ni läsa mer: https://www.kodboken.se/gavle-sandviken

För att inspirera lärarna och öka deras kompetenserbjudsde webbinariumdär de får konkreta tips för att jobba med programmering och digitalt skapande i klassrummen. Tillsammans med Kodcentrums pedagoger får de prova på datalogiska lekar, idéövningar och blockprogrammeringi Scratch. De får även en introduktion till lektionsmaterialet Koda i skolan som baseras på uppdrag från IT-företag på teman som rymden, robotar och AI, digitalt berättande och spel där allt är kopplat till läroplanen.

-Vi är jätteglada över möjligheten att få bidra till arbetet med programmering och digitalt skapande i skolorna i Sandviken och Gävle. Genom samverkan med kommuner och näringsliv kan vi tillsammans ge fler barn möjligheten att upptäcka den digitala världen samtidigt som vi bidrar till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum.

- Microsoft är stolta över att samarbeta med Kodcentrum i arbetet med att introducera och inspirera lärare och elever i Sandviken och Gävle till programmering och digitalt skapande. Initiativ av det här slaget är en viktig del i vårt arbete med lokalsamhället för att bland annat skapa nya möjligheter för individer och företag i Gävle och Sandviken, säger Therese Treutiger, vice vd på Microsoft Sverige.

Kodcentrum

Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som vi breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Vi samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor. Genom våra olika verksamhetsområden stärker vi den digitala demokratin.

Kontakt:

Kristina Johansson

Kvalitetsutvecklare Nästa Generations Lärande, Kunskapsförvaltningen Sandvikens kommun

Jaana Kiiskinen

Utvecklingsledare Naturvetenskap och teknik/NTA-samordnare, Utbildning Gävle