Pressmeddelande -

Anja Pärson & Filippa Rådin bygger hållbara drömhuset - med Koljern Nordic och Isotimber

Koljern Nordic och Isotimber inledde tidigare i år ett marknadssamarbete med syftet att tillsammans erbjuda ett helhetskoncept med stomme och grund till kunder som efterfrågar ett sunt och hållbart byggande. I somras påbörjades bygget av det första huset utanför Umeå till paret Pärson-Rådin.

Vi ville bygga så hållbart det går utan att kompromissa på modern komfort och lyx. Hur gör man då? Hur svårt kan det vara? Vi föll verkligen för Isotimbers enkelhet med väggar i trä utan plast och isolering. Att ställa vårt livsprojekt på en beständig Koljern-grund insåg vi var det enda alternativet för att verkligen skydda huset mot fukt och samtidigt komma ifrån plast och betong. Nu får vi ett fantastiskt hus som t.om går att flytta om vi vill i framtiden. Den här kombinationen kommer man otroligt långt med för miljön också! ”, Säger Filippa Rådin

En oorganisk grund av cellglas i Koljern-teknik med extremt lång hållbarhet och låg klimatpåverkan samt diffusionsöppna träväggar utan tilläggsisolering och tätskikt är en byggnadslösning som möjliggör lång teknisk hållbarhet, cirkulär materialhantering, låg klimatpåverkan och ett riktigt bra inomhusklimat.

Våra byggare var otroligt imponerade av båda systemen och hur enkelt det var att montera. Huset var från grund till tak helt pre-fabricerat och allt stämde perfekt, inget gick fel och fort gick det! Vi har även fått hit en hybrid-grävare som med eldrift har gjort alla lyft i montaget. Arbetsmiljön har varit helt knäpptyst och fri från avgaser. Jag tror vi gjort något världsunikt och hoppas fler tar efter nu!, Säger Anja Pärson

Jag är mycket imponerad av Anja och Filippa som beställare. De har satt sig in i extrem detalj och drivit projektet i alla led. Ifrågasättandet och utmanandet av tillvägagångssätt har varit ihärdigt, och det är då man lyckas göra något nytt! Det är projektet är helt deras vision och de har drivit på och rott projektet i hamn med alla. Jag vågar tro att det kommer bli precis som de tänkt sig och de vill gärna sprida sin resa som ett gott exempel”. säger Niklas Holmquist, Säljansvarig Koljern Nordic

Ett bygge att följa på nära håll
Husprojektet har dokumenterats professionellt i video och kommer publiceras löpande på Youtube under byggets gång. Syftet är att få komma projektet nära och lära sig om parets resa från ide till färdigt hus och alla val på vägen. Första avsnittet finns redan nu att beskåda på kanalen

Besök på bygget
Koljern besökte bygget och det kan ses i detta videoklipp

Mer om Koljern Nordic
Koljern Nordic AB fokuserar uteslutande på att utveckla och marknadsföra cirkulära byggprodukter för att hjälpa kunder förbättra kvalitet i bostäder samt nå klimatmål. Hållbarhet och miljö i alla led är centralt för att uppnå ett hållbart byggande för människa och bostad. Koljern-elementen är kärnan i bolagets produktportfölj där fokus ligger på två produktområden; husgrunder i träfastigheter under 5 våningar, samt indragna terrasser för flerbostadshus, där man i båda fall helt ersätter isolerad betongplatta.