Koljern-grund till Grand Designs Sverige

Den prisbelönte och talangfulla arkitekten Hanna Michelson på Friafolket har ännu en gång skapat ett häpnadsväckande trähus, där gamla hållbara traditioner blandas med innovativt nytänk.

I senaste avsnittet av Grand Designs Sverige, som sänds idag torsdag kväll på Cmore/TV4, får vi följa med och se skapelsen komma till liv, med allt vad det innebär.

“Library House” designades för att möta kraven från en keramiker och en advokat som behövde ett hus som både kan hålla deras omfattande boksamling, samt ge dem utrymmen för kreativ aktivitet. Huset ligger i utkanten av en gles tallskog vid sjön Voxsjön, alldeles intill familjens ursprungliga hem.

I syfte att minska miljöavtrycket har väggar och tak byggts fria från plast och isolerats med linfibrer enligt områdets folkliga traditioner. Fasaden är klädd med obehandlad hjärtfuru från ett lokalt sågverk och den betongfria Koljern-grunden är gjord av stor del återvunnet glas. Regnvattnet från det aluzin-kklädda taket samlas upp i en underjordisk tank som förser växthuset med vatten.

Läs mer om projektet på:

eller besök arkitekten Hannas egna hemsida på https://www.friafolket.se/

Projektet beskrivs ingående på Archdaily; https://www.archdaily.com/9923...