Lär era AGV:er vad de ska göra

Det är ibland utmanande att designa AGV:ers (automatiska truckar) körvägar och att implementera dem utan störningar i produktionen. Teach-funktionalitet låter er köra en AGV längs idealvägen och sedan automatisera den. Din personal kan lätt bidra med sina idéer – en bra grund för framgångsrik förändringsledning.

Vänligen stör ej

Tiden är knapp inom materialhantering och lagerverksamhet. Även små störningar i flödet av varor kan orsaka problem vad gäller leveranser och kvalitet. Moderna AGV-system är lätta att installera och ta i drift, men i vissa fall kan det vara nödvändigt att stänga ner produktionen för att prova körbanor som lagts ut i ett layoutprogram.

Teach-funktionalitet kan förbättra situationen. Trucken kan köras manuellt den väg som intuitivt känns bäst och de manuella och automatiserade produktionsprocesser kan hållas igång samtidigt. Körvägen registreras och kan användas som den är eller finjusteras i datorn.

Låt personalen vara med

Inblandning är avgörande för framgångsrik förändringsledning. Om personalen inte är van vid att arbeta med AGV:er kommer ni behöva se till att alla är med. Teach-funktionalitet ger er möjlighet att engagera er personal i att hitta de smartaste körvägarna. Ditt team kommer att vara mer motiverade och villiga att stanna om de vet att de har möjlighet att bidra. En bra start.

En ny våg av automatisering

Maskininlärningstrenden är tydlig, och i en värld med ”snabbare, bättre, billigare” kommer den sannolikt att fortsätta. Nya produkter kommer in på den industriella marknaden, som kollaborativa robotar, där ni kan ta roboten i ”handen” och lära den hur den ska utföra sina uppgifter. Teach-funktionalitet för AGV:er är något liknande: det finns ett samarbete mellan AGV och teammedlemmarna.

Hur kan ni tjäna på att lära era AGV:er vad de ska göra? Diskutera gärna ämnet med Samuel Alexandersson, marknadsanalytiker på Kollmorgen Automation AB. Vårt nyhetsbrev ger er det senaste inom AGV-sektorn.