Den röda pandan Arjun

En röd panda eftersöks på Kolmården

På måndagsmorgonen upptäckte djurvårdarna på Kolmården att en av djurparkens röda pandor tagit sig ut ur sitt hägn. Den röda pandan bedöms vara skygg, något större än en katt och ofarlig för människor. Just nu söker djurparkens personal efter pandan och man ber om iakttagelser från allmänheten.

Den röda pandan Arjun, 7 år, flyttade till Kolmården i onsdags förra veckan från en djurpark i Nederländerna som en del av ett bevarandeprogram för den hotade arten. Tanken var att han skulle fatta tycke för Kolmårdens pandahona Ottilia, 2 år. De två pandorna hann inte träffas innan Arjun under natten till måndagen klättrade ut ur anläggningen. Hur han tog sig ut undersöks nu av djurparken, men det finns inga skador eller påverkan på de stängsel som omger hägnet.

Tillsammans med veterinärer och med hjälp av såväl eftersökshundar som drönare med värmekamera genomsöktes djurparken under dagen. Arbetet har fortsatt under tisdagen och spår har hittats inne i djurparken.

-Vi tror att pandan fortfarande befinner sig på djurparkens område, men eftersom vi ännu inte lokaliserat honom ber vi också om allmänhetens iakttagelser i närområdet. Om man ser pandan ska man hålla den under uppsikt och ringa oss, säger Rickard Sjödén, informationsansvarig på Kolmårdens djurpark.

Den röda pandan är liten till storleken, något större än en katt, ofarlig för människor och spenderar en stor del av tiden uppe i träden. Röda pandor lever naturligt i Himalaya, där klimatet liknar det svenska. Den äter bambu, blad, insekter och småfåglar och tros kunna klara sig en tid utan djurvårdarnas omsorg.

-Så länge den är uppe i träden är den trygg, men när den rör sig på marken kan den bli ett byte för räv eller grävling, så vi arbetar för att hitta honom så fort som möjligt, säger Rickard Sjödén.

För mer information eller iakttagelser kontakta:

Rickard Sjödén

Informationsansvarig

Kolmårdens djurpark

Rickard.sjoden@kolmarden.com

Destination Kolmården består av Kolmårdens Djurpark och Vildmarkshotellet. Kolmårdens Djurpark öppnades 1965 och är idag Nordens största djurpark. Vildmarkshotellet är ett 4-stjärnigt möteshotell vid Bråvikens strand som riktar sig till både privatpersoner och företag. Destination Kolmården är en del av Parks and Resorts, Nordens ledande koncern inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland.