Energieffektivisering - en viktig grundsten vid Bamsebygget

Energieffektivisering - en viktig grundsten vid Bamsebygget

Vid byggnationen av nya Bamses Värld på Kolmården har stort fokus lagts på miljö och energi. Kolmården har medvetet valt enkla stan­dard­lösningar för till exempel värme och ventilation. Detta för att det ska vara enkelt att både bygga och sköta utrustningen, men också för att vara öppna för flera olika möjligheter i fram­tiden. Ovanpå detta har Kolmården valt ett styrsystem som ger dem möjlighet att hålla energiförbrukningen nere.

Att minimera energianvändningen är något Kolmården lagt stort fokus på vid byggnationen av Bamses Värld. Kolmården har en verksamhet som varierar under året, där delar av verksamheten inte är igång vintertid och på natten. För att kunna minimera energianvändningen på årsbasis har utgångspunkten därför varit att de snabbt och enkelt ska kunna stänga ner de tekniska systemen när verksamheten i Bamses Värld inte är igång. Att just stänga av sådant som till exempel värme och ventilation när det inte behövs, är en av de viktiga grundprinciperna vad gäller energieffektivise­ring.

För att löpande kunna följa energiförbrukningen för de olika delarna i Bamses Värld och för enklare hantering, har ett mer sofistikerat övervakningssystem installerats. Genom att mata in de dagar och tider då Bamses Värld ska vara öppet och i full gång, kan systemet automa­tiskt styra när till exempel värmen ska slås på och av. Systemet kommer också att logga och hålla koll på tempera­turer. Om något verkar fel, så skickar systemet ett automatlarm som Kolmår­dens personal snabbt kan kolla upp och åtgärda.

Kolmården har i samband med bygget också förberett ett kulvertsystem. Detta i kombination med valet av enkla stan­dard­lösningar gör att Kolmården är förberedda för flera olika möjligheter och lösningar i framtiden.

– Ur energisynpunkt är hela Kolmårdens Djurpark under omvandling. En tanke är att vi framöver ska koppla ihop värme­systemet i Bamses Värld med andra delar av parken, så därför bygger vi nu för flera möjligheter i framtiden, säger Niclas Palmqvist, operativ projektledare av nya Bamses Värld på Kolmården.

Att Kolmården tänkt på miljö och energi vid byggandet av Bamses Värld kommer besökarna att se extra tydligt vid den tematiserade sopsorteringsstation som ska byggas i Bamses Värld. Stationen kommer att bestå av en plankvägg med hål i där besökarna själva får hjälpa till med att sortera till exempel plast och brännbart.

Niclas Palmqvist, operativ projektledare av nya Bamses Värld på Kolmården, 010-708 77 32, niclas.palmqvist@kolmarden.com.

För bilder, besök http://bilder.parksandresorts.com/kolmarden/pincollection.jspx?collectionName=%7B7e2028fb-cc41-3840-9db9-e48e44d45bdb%7D