​Vårda din maskin

En väl underhållen skogsmaskin är en tillgång när det är dags att köpa nytt. Det bästa sättet att garantera ett så högt begagnatvärde som möjligt är att vårda din investering genom att satsa på proaktiv service och kontinuerligt underhåll.

Avsättningsmöjligheten för begagnade skogsmaskiner påverkar tydligt förutsättningarna vid investeringar i nya maskiner. Om du vill vara säker på att ha en maskin som är attraktiv på den europeiska begagnatmarknaden ska du se till att ta väl hand om din investering. En säker väg är att satsa på proaktiv service och kontinuerligt underhåll.

Dagens maskiner håller så hög kvalitet att de enkelt går att köra 15 000 till 20 000 timmar om man under maskinens livslängd har utfört märkesservice och använt original reservdelar. Kontinuerligt underhåll håller inte bara upp värdet på maskinen, det bidrar även till att bibehålla hög teknisk utnyttjandegrad. Slarvar man med service och underhåll kommer de oplanerade stillestånden att öka och produktionen att sjunka drastiskt.

- Det finns alltid en köpare för bra maskiner som vi vet att den förra ägaren tagit väl hand om, konstaterar Sten Kanebo som har ansvaret för att knyta samman utbudet av välvårdade maskiner med intresserade kunder. En välvårdad maskin som har fått rätt service, kontinuerligt underhåll och original reservdelar genom hela livscykeln betingar inte bara ett högt värde för ägaren. Minst lika värdefullt är det för köparen som kan vara säker på att göra ett tryggt köp.

Bra begagnade skogsmaskiner hittar numera sina ägare runt om i hela Europa. Med ett effektivt nätverk hittar begagnade maskiner nya ägare i framförallt Sydeuropa, Östeuropa samt i Ryssland. Även om det mekaniserade skogsbruket utvecklas snabbt och intresset för nya maskiner ökar finns samtidigt en stor efterfrågan på bra begagnade maskiner.

I Ryssland säljs maskinerna via återförsäljare. Det är en marknad för maskiner från Sverige, Finland och Tyskland. I Tyskland finns också ett center för begagnade maskinersom ligger strategiskt placerat nära östra Europa och från Norge exporteras de flesta maskinerna direkt till slutkunder i hela Europa.

- Men för att maskinerna ska vara riktigt intressanta krävs det att de är i gott skick och att det helst finns dokumenterad service och underhåll. Vi ser gärna att de har en gedigen bakgrund av märkesservice där maskinägaren använt original reservdelar, förklarar Sten Kanebo.

• skogsmaskin tips & råd