Fokus på KOMMEK inför valet

Nästa vecka, den 18-19 augusti, arrangeras KOMMEK 2010 i Malmö. Intresset är rekordstort. En oviss valrörelse och den svårbedömda ekonomin har höjt intresset ytterligare för den traditionellt välbesökta konferensen/fackmässan för kommunal ekonomi.

Veckan före KOMMEK den 18-19 augusti är intresset för mässan stort. Antalet anmälda besökare ligger nära siffran för rekordåret 2008 och projektledaren Anders Haglund hoppas på en bra bit över 4000 besökare totalt.

– Kombinationen av ett bra program, det traditionellt stora intresset för konferensen och hygglig ekonomi är några förklaringar till det höga antalet anmälda, säger han.

För medias del är KOMMEK ett av sommarens stora evenemang om ekonomi och politik vid sidan av Almedalen. ”Vi är taggade inför KOMMEK och valet”, bloggar exempelvis Dagens Samhälles redaktionschef Örjan Björklund.

Den ovissa valrörelsen har ökat intresset för KOMMEK 2010. De sista veckornas debatter är viktiga. De rödgröna har lovat att övertrumfa den borgerliga regeringens satsningar på välfärden. Kommer det nya besked på KOMMEK?

– Det är klart att debatten mellan Mats Odell och Thomas Östros blir extra intressant. Det ska också bli spännande att höra Sören Holmbergs avslutande analys av opinionsläget, säger  Anders Haglund.

Och stämmer verkligen regeringens positiva bild av samhällsekonomin? Räkna med en intressant debatt när fyra tunga chefsekonomer diskuterar samhällsekonomin med Steffo Törnquist som moderator: Nordeas Annika Winsth, LO:s Lena Westerlund, Swedbanks Cecilia Hermansson och SKL:s Mats Kinnwall.

Men allt är inte ekonomi och förvaltning. I kölvattnet på sommarens globala naturkatastrofer är  exempelvis intresset extra stort för SEB:s Klas Eklund som talar om klimatfrågan efter fiaskot i Köpenhamn. En annan höjdpunkt är utdelandet av priset Årets Tillväxtkommun. Priset delas ut vid invigningen av KOMMEK och det är Arena för tillväxt som står bakom det prestigefyllda priset.

I anslutning till konferensen finns KOMMEKs andra ben – den viktiga fackmässan. Här presenterar ledande leverantörer produkter och tjänster för dem som arbetar med ekonomi i kommuner, landsting och regioner.

För mer information, välkommen att kontakta

Catarina Schlager, presskontakt för konferensen, 073-22 90 212, c.schlager@sydexpo.se
Anders Haglund, projektledare för konferensen, 0703-27 72 38,
anders.haglund@se.pwc.com
Liselotte Kylén, projektledare för fackmässan, 040-690 85 20,
l.kylen@sydexpo.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMEK är landets ledande mötesplats för kommunalekonomiska frågor. På den tillhörande fackmässan presenterar utställare nyheter, produkter och tjänster. Föregående mässa fick toppbetyg av de 3 300 besökarna.
KOMMEK arrangeras av Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Malmö Stad, Region Skåne och Sveriges Kommuner och Landsting i samarbete med Sydexpo. KOMMEK hålls den 18-19 augusti 2010  på Stadionområdet i Malmö. www.kommek.se

Anders Haglund

Presskontakt Projektledare KOMMEK 0703-27 72 38