KOMMEK –måstemötesplatsen för landets kommunalekonomer

Pressmeddelande 2010-02-08

KOMMEK –måstemötesplatsen för landets kommunalekonomer

På KOMMEK 2010 i Malmö den 18-19 augusti möter besökaren det bästa av det mesta inom kommunal ekonomi. Årets konferensprogram är just nu under utarbetande. I sann KOMMEK-anda samsas här aktuella frågeställningar och praktikfall med trender och framtidsvisioner. Intresset för den tillhörande fackmässan är stort – mer än två tredjedelar av utställarplatserna är redan bokade.

KOMMEK 2010, 18-19 augusti i Malmö, är landets ledande mötesplats för alla som arbetar med ekonomi i kommuner, landsting och regioner. Hit kommer besökaren för fortbildning, kunskapsöverföring och nätverkande. Ledande profiler i kommunsektorn är på plats och i år är det dessutom valår – något som alltid höjer intresset för KOMMEK.

Projektledare Anders Haglund jobbar för högtryck med konferensprogrammet tillsammans med kollegorna i KOMMEKs styrgrupp. Här trängs de breda politikertrenderna med nischade branschfrågor för ekonomer.

– De senaste åren har kundvalsmodeller genomförts på bred front. Nu är det dags att börja utvärdera resultaten på allvar. Hur blev det egentligen? Det tror jag många vill ha svar på, säger han.

En annan trend som vuxit sig allt starkare är medborgarinflytande på den kommunala ekonomin. Medborgarbudget må vara populärt bland politiker, men hur är det med ekonomerna?

– Medborgarinflytande är en utmaning för de traditionella ekonomerna. Och vi kan behöva utmana oss själva, det hör till arbetsuppgifterna för en modern ekonom.

Till de heta branschfrågorna hör ett seminarium med titeln ”Lean och processtyrning”.

En väl inarbetad mötesplats
Fackmässan är en viktig del av KOMMEK. Delegaterna samlas här mellan seminarierna för att mingla och ta del av produktnyheter. Projektledaren för mässan, Liselotte Kylén på Sydexpo, kan återigen konstatera att KOMMEK står starkt:

– Glädjande nog ser vi ett stort intresse från utställarna. Vi märker inte av någon avmattning på grund av lågkonjunkturen. KOMMEK är en väl inarbetad mötesplats. Det är viktigt för dem som vill synas att medverka här, säger Liselotte Kylén.

KOMMEK arrangeras 2010 för tolfte gången sedan starten 1985. Förra KOMMEK fick toppbetyg av de nära 3 300 besökarna: hela 95 procent tyckte att mässan var bra/mycket bra och 95 procent ville gärna återkomma.

För mer information, välkommen att kontakta
Anders Haglund, projektledare för konferensen, 0703-27 72 38, anders.haglund@se.pwc.com
Liselotte Kylén, projektledare för fackmässan, 040-690 85 20, l.kylen@sydexpo.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMEK är landets ledande mötesplats för kommunalekonomiska frågor. På den tillhörande fackmässan presenterar utställare nyheter, produkter och tjänster. Föregående mässa fick toppbetyg av de 3 300 besökarna.
KOMMEK arrangeras av Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Malmö Stad, Region Skåne och Sveriges Kommuner och Landsting i samarbete med Sydexpo. KOMMEK hålls den 18-19 augusti 2010  på Stadionområdet i Malmö. www.kommek.se

Anders Haglund

Presskontakt Projektledare KOMMEK 0703-27 72 38