Rekordintresse för KOMMEK

KOMMEK 2010 den 18-19 augusti i Malmö närmar sig. Intresset är stort, antalet anmälda besökare rekordhögt och alla utställare inbokade. En oviss valrörelse ger god draghjälp - då är det extra intressant vad ledande ekonomer och politiker har att säga på mässan.

Intresset för KOMMEK 2010 i Malmö den 18-19 augusti är stort. Trots ekonomiskt kärva tider är antalet anmälda KOMMEK-besökare i dagsläget högre än någonsin tidigare. Ett tecken på att KOMMEK håller ställningen som landets ledande mässa för kommunal ekonomi och kommunalekonomer – oavsett konjunkturläge.

Valrörelsen ger god draghjälp. Opinionsundersökningarna spår en jämn match mellan blocken. De sista veckornas debatter är viktiga. Räkna med fullsatt auditorium då kommunminister Mats Odell (KD) och socialdemokraternas ekonomiske talesman Thomas Östros debatterar framtidens ekonomiska politik, med tonvikt på de kommunekonomiska frågorna.

Och räkna med en politiskt högintressant avslutning på KOMMEK när statsvetaren Sören Holmberg, Aftonbladets Helle Klein och Sydsvenskans Heidi Avellan kommenterar opinionsläget inför valrörelsens slutspurt.

En annan medial höjdpunkt är utdelandet av priset Årets Tillväxtkommun. Det delas ut vid invigningen av KOMMEK och det är Arena för tillväxt som står bakom det prestigefyllda priset. Den vinnande kommunen håller även ett seminarium om tillväxtfrågor – varför har just vinnarkommunen lyckats?

KOMMEK:s fokus är den kommunala ekonomin. Seminarier som Vem klarar krisen bäst? och Medfinansiering, varför då, då? är exempel på seminarier om aktuella och viktiga frågor. Regionfrågan får också en rejäl genomlysning av bland andra statens utredare Mats Sjöstrand och Saco:s Gunnar Wetterberg.

Men allt är inte ekonomi och förvaltning. SEB:s Senior Economist Klas Eklund talar om klimatfrågan efter fiaskot i Köpenhamn, Bodil Jönsson talar om tid, stress och teknikdominans och naturligtvis får våra nya sociala medier ett eget seminarium.

Utställardelen av mässan är sedan länge fullbokad. Både gamla och nya utställare bidrar till att höja intresset för mässan. Här skapas nya, nyttiga kontakter med sikte på att utveckla kommunsektorn och ge kommuninvånarna mer verksamhet för pengarna.

KOMMEK-mässan är landets ledande mötesplats för alla som jobbar med, eller är intresserade av, kommunal ekonomi i kommuner, landsting och regioner. Här möter du politiker, forskare, journalister, konsulter och ekonomer under två intensiva dagar.

För mer information, välkommen att kontakta
Anders Haglund, projektledare för konferensen, 0703-27 72 38, anders.haglund@se.pwc.com
Liselotte Kylén, projektledare för fackmässan, 040-690 85 20, l.kylen@sydexpo.se

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOMMEK är landets ledande mötesplats för kommunalekonomiska frågor. På den tillhörande fackmässan presenterar utställare nyheter, produkter och tjänster. Föregående mässa fick toppbetyg av de 3 300 besökarna.
KOMMEK arrangeras av Föreningen Sveriges Kommunalekonomer, Malmö Stad, Region Skåne och Sveriges Kommuner och Landsting i samarbete med Sydexpo.

KOMMEK hålls den 18-19 augusti 2010  på Stadionområdet i Malmö. www.kommek.se

För pressen. Gå in på www.kommek.se under PRESS och ackreditera dig redan idag. Vi sänder din entrébricka i god tid innan mässan.

Anders Haglund

Presskontakt Projektledare KOMMEK 0703-27 72 38