Bokslutskommuniké 2021: Stadig och hållbar tillväxt under händelserikt pandemiår

Kommuninvest i Sverige AB publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2021. Under ett pandemiår präglat av successiv ekonomisk återhämtning säkrade Kommuninvest en stadig och hållbar tillväxt i sin utlåning.

Rörelseresultatet för 2021 blev 476,1 (228,0) miljoner kronor. Det stärktes av orealiserade marknadsvärdesförändringar på 43,9 (–245,3) miljoner kronor. Det operativa resultatet uppgick till 425,9 (462,2) miljoner kronor. Minskningen i jämförelse med året före är kopplad till Kommuninvests strategi, som beslutades 2018, för att pressa priserna i utlåningen genom att reducera marginalen mellan upplånings- och utlåningspriser.

Kommuninvests utlåning ökade under 2021 med 4 (9) procent och uppgick vid årsskiftet till 460,7 (442,8) miljarder kronor. Detta var en lägre tillväxttakt än föregående år. De omfattande statsbidrag som adderats under pandemin skapade, i kombination med den snabba ekonomiska återhämtningen, en situation där många kommuner och regioner uppvisade starka resultat och dämpade lånebehov.

Marknadsandelen förblev oförändrad. Omkring 58 (58) procent av den kommunala låneskulden finansierades vid årsskiftet via Kommuninvest.

Den gröna finansieringen fortsatte att växa. Vid årsskiftet hade totalt 83,5 (74,7) miljarder kronor i Gröna lån beviljats, avseende 513 (431) projekt samt 181 (167) kommuner och regioner. Andelen Gröna lån i förhållande till den totala utlåningen, på basis av utbetald volym, ökade under året med en dryg procentenhet till 13,1 (12,0) procent.

Efter en framgångsrik pilotfas lanserades Lån för Social Hållbarhet till alla medlemmar i mars. Denna innovativa låneprodukt är till för kommuner och regioner, inklusive deras bolag, som vill stärka och synliggöra sina satsningar på social hållbarhet. Vid slutet av året hade sju kunder, inklusive de fem pilotkunderna, beviljats lån för totalt 614 miljoner kronor.

Kommuninvest fortsatte att leva upp till alla interna och externa kapitalkrav. Den totala kapitalrelationen uppgick vid årsskiftet till 397,1 (302,5) procent. Bruttosoliditetsgraden låg på 15,36 (10,60) procent.

Kommuninvest lade under året mycket kraft på påverkans-, analys-, förberedelsarbete kopplat till den så kallade riskskatt för banker och andra kreditinstitut som infördes 1 januari 2022. Kommuninvest omfattas fullt ut av skatten under 2022. Riksdagen har i ett tillkännagivande uttryckt att Kommuninvest därefter ska undantas.

– Det är glädjande att vi under ett relativt utmanande år förmådde driva utvecklingen av verksamheten vidare. Med en påtaglig styrka i kommunsektorns ekonomi fortsatte vår utlåning att växa stabilt, men i en lägre takt än tidigare. Vi gjorde stora framsteg på hållbarhetsområdet, särskilt genom lanseringen av våra nya Lån för Social Hållbarhet. Omfattande förberedelser, bland annat med fokus på framåtblickande effektiviseringar, genomfördes för att kunna hantera den nya riskskatten. Sammantaget står vi nu väl rustade att möta framtida utmaningar, säger Tomas Werngren, vd på Kommuninvest.

Jämförelsetalen inom parentes ovan avser 2020 eller årskiftet 2020/2021.

Rapporten: Kommuninvest Bokslutskommuniké 2021

Tomas Werngren, vd, tel: 070-645 06 69, e-mail: tomas.werngren@kommuninvest.se

Patrick Nimander, ekonomi- och finanschef, tel: 072-254 94 60, e-mail: patrick.nimander@kommuninvest.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 294 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på ca 525 miljarder kr är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.