Bokslutskommuniké 2022: Stadig tillväxt under turbulent år

Bokslutskommuniké 2022: Stadig tillväxt under turbulent år

Kommuninvest i Sverige AB publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2022. Under ett turbulent år präglat av hög inflation, stigande räntor, volatila marknader och det ryska kriget mot Ukraina fortsatte Kommuninvest att växa på ett stabilt och effektivt sätt.

Rörelseresultatet för 2022 blev –53,1 (476,1) miljoner kronor. Det negativa utfallet förklarades huvudsakligen av riskskatten, med en kostnad på 257,3 miljoner kronor, och av orealiserade marknadsvärdesförändringar på –209,5 (43,9)miljoner kronor. Eftersom Kommuninvest har för avsikt att hålla tillgångar och skulder till förfall realiseras dock normalt sett inte dessa värden. Det operativa resultatet, exklusive riskskatten, uppgick till 419,6 (425,9) miljoner kronor.

Kommuninvests utlåning uppgick vid årsskiftet till 482,5 (460,7) miljarder kronor. Det motsvarade en ökning under 2022 på 4,7 (4,0) procent. Detta var, jämfört med den senaste 10-årsperioden, en relativt låg siffra. Utlåningstillväxten hölls tillbaka av bland annat god likviditet i kommunsektorn samt en lägre investeringstakt på grund av höjda ränte- och byggkostnader.

Kommuninvests marknadsandel ökade något. Omkring 59 (58) procent av den kommunala låneskulden finansierades vid årsskiftet via Kommuninvest.

De hållbara låneprodukterna fortsatte att utvecklas. Andelen Gröna lån i förhållande till total utlåning, på basis av utbetald volym, ökade till att vid årsskiftet uppgå till 14 (13) procent. Lån för Social Hållbarhet hade vid årsskiftet nått upp till 16 beviljade investeringsprojekt med en sammanlagd lånevolym på 1,7 miljarder kronor.

Kommuninvest fortsatte att, med marginal, leva upp till alla interna och externa kapitalkrav. Den totala kapitalrelationen uppgick vid årsskiftet till 454,1 (397,1) procent. Bruttosoliditetsgraden låg på 14,23 (15,36) procent.

– Jag är glad att kunna konstatera att vi, trots turbulensen under 2022, förmådde att fortsätta driva på utvecklingen av Kommuninvest. Vi var stabila och konsekventa i vårt arbete. Framsteg gjordes inom upplåningen, på hållbarhetsområdet samt i det omställningsprogram som syftar till att effektivisera verksamheten, säger Tomas Werngren, vd på Kommuninvest.

Jämförelsetalen inom parentes ovan avser 2021 eller årskiftet 2021/2022.

Rapporten: Kommuninvest Bokslutskommuniké 2022

Tomas Werngren, vd, tel: 070-645 06 69, e-mail: tomas.werngren@kommuninvest.se

Patrick Nimander, ekonomi- och finanschef, tel: 072-254 94 60, e-mail: patrick.nimander@kommuninvest.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 294 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på ca 550 miljarder kronor är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.