Botkyrkabyggen beviljas Lån för Social Hållbarhet för storskalig social satsning

Det allmännyttiga bostadsbolaget Botkyrkabyggen har beviljats Lån för Social Hållbarhet om 3,8 miljarder kronor från Kommuninvest. Det gäller en stor och långsiktig social satsning i områdena Alby, Fittja och Norsborg. Syftet är bland annat att värna en god boendemiljö, öka tryggheten och stärka jämställdheten i dessa områden.

Botkyrkabyggens satsning kombinerar, i linje med upplägget för Lån för Social Hållbarhet, en bred fysisk investering med en systematisk social insats.

Den fysiska investeringen består i första hand av de nyinvesteringar i renovering/utveckling som planeras i Alby, Fittja och Norsborg för perioden 2023–2032 samt finansiering av det befintliga fastighetsbeståndet i dessa områden.

Flera av de områden där Botkyrkabyggen bedriver sin verksamhet tillhör enligt Boverkets Segregationsbarometer de mest socioekonomiskt utsatta i Sverige. Alby, Fittja och Norsborg ingår även på Polisens lista över utsatta eller särskilt utsatta områden.

Den sociala insatsen utgörs av Botkyrkabyggens förvaltningsmodell för en hållbar affär, vilken kombinerar social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Modellen inkluderar en strategi för hållbar och varsam renovering. Den går ut på att låta hyresgästerna bo kvar under upprustningen, att enbart renovera det som är nödvändigt, att återbruka material och inredning som fungerar bra, att involvera och engagera hyresgästerna, att upprusta till en standard som hyresgästerna är villiga att betala för samt att erbjuda tillval för de hyresgäster som vill det. Modellen omfattar även en aktiv boendedialog, trygghetscertifiering av samtliga fastigheter, brottsförebyggande samverkan och jämställdhetsinitiativet Qvinna i Botkyrka.

För både den fysiska investeringen och den sociala insatsen finns det tydliga mål och en plan för regelbunden utvärdering av resultat. Detta är ett grundläggande krav för Lån för Social Hållbarhet. Botkyrkabyggen kommer årligen att följa upp och rapportera på bland annat förändringar i trivsel och trygghet, hyresnivåer och hyresförhållanden, skolresultat samt reala fastighetsvärden.

Ansökan, som godkändes av Kommuninvests Kommitté för Social Hållbarhet, innebär att den totala volymen av Lån för Social Hållbarhet växer till omkring 5,7 miljarder kronor. Sammanlagt har nu 18 ansökningar fått grönt ljus.

– Lånet är ett stort och viktigt tillskott till Botkyrkabyggens hållbara renoveringar, där vi sparar på miljön, håller nere hyresjusteringarna och ökar trivseln i våra hyresgästers hem. Vi kommer även fortsätta arbetet med tryggare trapphus och göra platskontroller för att motverka arbetslivskriminalitet i våra renoveringsprojekt, säger Fredrik Vitrera Luiga, ekonomichef på Botkyrkabyggen.

– Botkyrkabyggen utgör ett bra exempel på hur ett allmännyttigt bostadsbolag kan arbeta med sitt samhällsbärande uppdrag, så att det kan bidra till ökad social hållbarhet i lokalsamhället och bättre livsvillkor för de som bor där. Med sin ansökan visar Botkyrkabyggen också hur Lån för Social Hållbarhet kan användas för en storskalig social satsning i socioekonomiskt utsatta områden. Detta är något som jag hoppas att andra bostadsbolag kan inspireras av, säger Björn Bergstrand, hållbarhetschef på Kommuninvest.

Björn Bergstrand, hållbarhetschef, tel: 070-886 94 76, e-mail: bjorn.bergstrand@kommuninvest.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 294 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på ca 550 miljarder kronor är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.