Riskskatten: Rätt att skapa undantag för kommunal samverkan

Riskskatten: Rätt att skapa undantag för kommunal samverkan

Riksdagen fattade idag beslut om regeringens proposition om en s k riskskatt för banker och andra kreditinstitut.

Beslutet blev att bifalla propositionen. Bifallet kombineras dock med tre skarpt formulerade tillkännagivanden. Det första av dessa rör kommunal samverkan.

Riksdagen anser att regeringen senast 1 oktober 2022 ska återkomma med ett förslag som innebär att kommunal samverkan genom Kommuninvest inte längre omfattas av skatten från 1 januari 2023.

Riksdagen anser även att regeringen snarast ska återkomma med ett förslag om att kompensera kommunsektorn för de extrakostnader, vilka belastar välfärden, som en tillfällig beskattning av kommunal samverkan genom Kommuninvest för med sig.

Inga motförslag lades mot detta.

– Vi hade naturligtvis helst sett att beskattningen av lågriskinstitutet Kommuninvest inte alls hade blivit av. Men i den uppkomna situationen uppskattar vi att riksdagen, efter en gedigen analys, har landat i samma slutsatser som vi och nu klargör att regeringen måste göra om och göra rätt när det gäller kommunal samverkan, säger Linda Frohm, vice ordförande i Kommuninvest Ekonomisk förening.

– Även om den rimligaste hanteringen hade varit att göra ett helt omtag och införa skatten först 2023 ser vi ändå positivt på riksdagens arbete. Vi förväntar oss att regeringen, i enlighet med riksdagens beslut, snabbt och effektivt tar fram lösningar för att säkra att kommunal samverkan inte omfattas av skatten efter 2022 och att kommunsektorn under tiden kompenseras för extrakostnaderna. Vi är beredda till konstruktivt samarbete för att hitta fungerande lösningar, säger Göran Färm, ordförande i Kommuninvest Ekonomisk förening.

Tomas Werngren, VD, tel: 070-645 06 69, e-mail: tomas.werngren@kommuninvest.se

David Ljung, kommunikationschef, tel: 073-068 45 45, e-mail: david.ljung@kommuninvest.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 294 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på ca 550 miljarder kr är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.