Ulrika Strandroth Frid och Rickard Simonsson tilldelas årets Axelpris

Ulrika Strandroth Frid och Rickard Simonsson tilldelas årets Axelpris

Årets Axelpris går till Ulrika Strandroth Frid, kommundirektör i Lidköpings kommun, och Rickard Simonsson, regiondirektör i Region Örebro län.

De två pristagarna får utmärkelsen, inklusive en prissumma på 25 000 kronor var, vid en ceremoni i eftermiddag.

Syftet med Axelpriset är att lyfta fram den offentliga verksamhetens betydelse för tilliten i samhällskontraktet och en levande demokrati.

Bakom priset står kreditinstitutet Kommuninvest och konsultföretaget Public Partner. Kommuninvest, som ägs av 294 kommuner och regioner, är kommunsektorns största långivare. Public Partner arbetar med offentlig sektor och har ett aktivt samhällsengagemang.

Ulrika Strandroth Frid får priset med motiveringen:

Ulrika har erfarenhet av kommunalt ledningsarbete på den högsta nivån sedan 2012 och har tillvunnit sig respekt för sin integritet och förmåga att i en politiskt styrd organisation verka som ledare med hela kommunens bästa för ögonen.

För Rickard Simonsson är prismotiveringen:

Rickard har med en hög grad av integritet och lojalitet samt med sin pedagogiska förmåga visat hur ett bra samspel mellan en ledande tjänsteperson och de förtroendevalda beslutsfattarna kan utformas.

- Ulrika och Rickard står båda för ett modernt och gediget ledarskap som bygger på stark integritet, en helhetssyn på den egna organisationen och konstruktiva kontaktytor gentemot omvärlden. Inom en kommunsektor där förändringstakten i nuläget är mycket hög fungerar de som positiva motorer och inspiratörer, säger Göran Färm, ordförande för Kommuninvest Ekonomisk förening.

- Våra två pristagare står stadigt i de värden som offentliga verksamheter bygger på och lyckas väl med att balansera mellan självstyrelsen och att skapa allianser med andra för att åstadkomma resultat. I ljuset av den samhällsomvandling som sker och de utmaningar som offentliga verksamheter står inför så är både Ulrika och Rickard goda förebilder för ett modernt ledarskap som möter utmaningar och stärker samhällskontraktet, säger Krister Högne, verkställande direktör för Public Partner AB.

För mer information

Krister Högne, verkställande direktör Public Partner AB, tel: 073-020 84 32, e-mail: krister@publicpartner.se

Kommuninvest är en kommunal samverkan för effektiv och hållbar finansiering av bostäder, infrastruktur, skolor, sjukhus m m. Tillsammans får vi bättre lånevillkor än var och en för sig. Sedan starten 1986 har samarbetet sparat miljardbelopp åt medlemmarna i form av lägre räntor. För närvarande är 294 kommuner och regioner medlemmar i denna frivilliga samverkan. Med en balansomslutning på ca 550 miljarder kr är Kommuninvest kommunsektorns största kreditgivare och ett av Sveriges tio största kreditinstitut. Huvudkontoret finns i Örebro.