Rörelse i fokus på Ljungalyckan Lekplats i Sölvesborg

Nu är lekplatsen Ljungalyckan invigd och färdig. Kommunen har valt att skapa en lekplats med cirkustema och fokus på rörelse. Kompan har varit med och utvecklat platsen och fick i uppdrag att anpassa utrustningen till alla åldersgrupper.

Kristina Höijer som är landskapsarkitekt på Sölvesborgs kommun ser en trend i att familjer gärna gör en utflykt och åker till en större lekplats. Innan projektet startade frågade kommunen barn i 5-6 års ålder och barn i årskurs 3 vad de önskar sig mest på en lekplats. Det var att kunna rutscha, klättra, leka rollspel och utmana sig själva och varandra.

På frågan vad Kompan tillfört i projektet svarar Kristina:

Kompan har varit ett bra bollplank som hjälpt projektet framåt. Finns ingen känsla att man måste handla utan mer fokusering på att uppnå det kommunen vill. Samarbetet med Installationsavdelningen har varit mycket bra. Att arbeta ihop med Kompan känns mer som att ha en arbetskamrat, säger Kristina.

Det viktigaste för kommunen har varit att skapa en lekyta där barn i olika åldrar kan samsas på samma yta. Istället för att dela in området efter åldersgrupper har kommunen därför fokuserat på rörelse. Gungleken och linbanan får vara på ett ställe och klätterleken på ett annat. Lösningen från Kompan är bland annat ett stort Moments Slottstorn som många kan leka på samtidigt oavsett ålder och förmåga. En stor styrka hos Kompan är Kompan Play Institute som genom forskning inom lek och fysisk aktivitet säkerställer att produkterna har ett högt lekvärde och främjar pedagogiken.

Läs mer om produkten här: https://www.kompan.se/nya-piratskepp-slott-konstruktioner

Läs mer om Kompan Play Institute och om hur Kompan vill skapa ett aktivt samhälle med lek och träning.