Säljer fyra produkter per sekund under Black Friday

Nordens största näthandelsaktör Komplett gör sig redo för Black Friday. Handelsfenomenet har fått fotfäste och fler än två miljoner besökare förväntas klicka sig in på Komplett under ett dygn – fredagen den 25 november.

- Redan några sekunder efter midnatt exploderar antalet handlande kunder och våra paketeringsmaskiner går på högvarv hela dygnet. Black Friday har blivit vår viktigaste handelsdag och omsättningen är 20 – 30 gånger högre än en vanlig dag , säger Lene Iren Oen, kommersiell direktör på Komplett. I snitt kommer vi sälja fyra produkter per sekund under hela dygnet.

Black Friday är startskottet för julhandeln och fenomenet kommer från USA. Under de senaste åren har det blivit ett välkänt begrepp i Sverige och shoppingdagen har börjat bli väletablerad. Några har försökt att dra konceptet vidare till att pågå i både veckor och månader, men det är fredagen den 25 november som gäller

- Hos oss har förberedelserna pågått hela hösten. Black Friday är en festdag som vi gläder oss till varje år. Vi har kallat in extrapersonal, fyllt upp lagret och förberett oss så bra som möjligt för att varorna ska kunna levereras snabbt till våra kunder, säger Oen.

• black friday
  • näthandel
  • komplett.se

Komplett Group är nordens största e-handelsaktör med totalt 17 nätbutiker. 2015 hade Komplett Group en omsättning på 7,3 miljarder norska kronor. Huvudkontoret ligger i Sandefjord och koncernen har 800 anställda. Lär mer på Komplettgroup.com