KONE lanserar en ny generation hissar

KONE, en innovativ ledare inom hiss- och rulltrappsbranschen lanserar en ny volymhiss. Med en ledande miljöeffektiv prestanda, åkkomfort i toppklass, prisbelönt design och förbättrad utrymmeseffektivitet är KONEs branschledande hissar föregångare för hela branschen.

Det nya sortimentet förväntas utgöra 60 % av KONEs nyhissförsäljning och kommer successivt att ersätta KONEs nuvarande utbud av volymhissar.

"De nya volymhissarna är kärnan i vårt produktutbud och kommer därför att ha en betydande inverkan på vår verksamhet. Produkterna kommer att representera en väsentlig del av KONEs hissförsörjning under de kommande åren ", säger Matti Alahuhta, VD och koncernchef för KONE Corporation. Det nya hiss-sortimentet stärker ytterligare KONEs konkurrenskraft inom nyhissmarknaden. "Idag är vi världens näst största hiss- och rulltrappsleverantör."

De nya produkterna kommer att finnas tillgängliga i Europa och Asien under andra halvåret 2012, och i Amerika 2013. I portföljen ingår maskinrumslösa KONE MonoSpace® för den globala marknaden, och KONE N MiniSpace™ med ett litet maskinrum för den asiatiska marknaden.

Branschens mest energieffektiva hissar
KONE är en pionjär inom miljöeffektivitet. De nya KONE MonoSpace hissarna är upp till 35 procent mer energieffektiva än KONEs tidigare branschledande hissplattform. Förbättringarna möjliggörs av den helt förnyade KONE EcoDisc® hissmotorn, ett mycket effektivt drivsystem och förbättrade standby-lösningar.

"Kunder inom bygg- och fastighetssegmentet har höga krav när det kommer till energieffektivitet och certifieringar för grönt byggande som LEED och BREEAM. Med våra lösningar kan byggnadens koldioxidavtryck reduceras till en ännu högre grad ", säger Heikki Leppänen, EVP för ny utrustning på KONE.
Som första företag i hissbranschen fick KONEs volymprodukter energiklass A enligt VDI 4707 - riktmärke för hissars energieffektivitet.

Överlägsen komfort
Den förnyade KONE EcoDisc hissmotorn kompletteras av ett brett spektrum av uppgraderingar som är utformade för att leverera branschledande komfort: ett nytt styrsystem, ett förnyat bromssystem, ny design för lyftsystemet och en förbättrad korgkonstruktion.
"Detta resulterar i låga ljudnivåer, både i och utanför hisskorgen, en behaglig färd utan vibrationer och en helt korrekt planinställning. Åkkomfort är en viktig del av användarupplevelsen och vår vision är att leverera den bästa användarupplevelsen", tillägger Leppänen.

Före överlämnande kommer vi nu även att genomföra ett omfattande test av hissen åkkomfort - en tjänst unik för KONE.

Prisbelönt design
För att förhöja användarupplevelsen har vi utökat KONEs sortiment av hissinteriörer med nya trendiga färger, material och unika mönster, som tillsammans skapar en sofistikerad atmosfär. Den nya KONE designkollektionen erbjuder över 50 korginredningar framtagna av designproffs och kan användas både vid nyinstallationer och moderniseringsprojekt. Det breda utbudet av tak, väggmaterial, golv, räcken, speglar och andra tillbehör erbjuder det rikaste visuella utbudet på marknaden och möjliggör miljontals kombinationer och unika designs. KONE har belönats med fyra Red Dot Design utmärkelser för sina nya design-lösningar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anne Korkiakoski, EVP, Marketing & Communications, KONE Corporation, tel. +358 204 75 4775

Bilder: http://www.kone.com/corporate/en/Press/imagebank/Pages/default.aspx

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. Under det senaste århundradet har företaget engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll. Företagets mål är att erbjuda den bästa möjliga People Flow ®-upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. 2011 omsatte KONE 5,2 miljarder euro och ca