KONE och Parasport Sveriges stipendium gör skidåkning tillgängligt för fler

IFK Borlänge Alpin var först ut att plocka hem KONEs och Parasport Sveriges tillgänglighetsstipendium 2016. Stipendiet ska uppmuntra och öka uppmärksamheten kring tillgänglighetsanpassningar. Renoveringen startar igång nu under våren och klubben kommer använda pengarna till både automatiska dörrar och ramper.

IFK Borlänge Alpin är en av de föreningar i Sverige som har flest alpina åkare med funktionsnedsättning. Föreningen arbetar för att kunna ta emot alla som vill prova på skidåkning och pengarna ska hjälpa till i det viktiga arbetet. 2016 uppmärksammades deras arbete lite extra.

– Vi delar årligen ut vårt stipendium till den idrottsföreningen som bäst visar hur stipendiet gör idrotten tillgänglig för fler. Förra året uppmärksammade vi Borlänge Alpin som är en föregångare och inspiration för andra, säger Jaakko Kaivonen, vd KONE Skandinavien.

Medlen från stipendiet ska gå till tillgänglighetsanpassningar i eller utanför idrottsanläggningar så att fler, oavsett förutsättningar, får chansen att idrotta. Små förändringar i vardagen kan ha stor betydelse för möjligheten att förflytta sig på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt.

– Stipendiet är otroligt viktigt för oss som förening. Utan det hade vi inte kunna göra backarna och klubbhuset tillgängliga, och det känns mycket viktigt att våra aktiva får möjligheterna som vi skapar nu, säger Börje Olsson från IFK Borlänge Alpin.

­Stipendiet är sprunget ur ett tydligt behov då många idrottsanläggningar runt om i Sverige idag saknar tillgänglighetsanpassning. En undersökning genomförd av TNS Sifo i somras visar att 60 procent av de tillfrågade idrottsanläggningarna inte planerar några uppdateringar eller förändringar framöver. Flera saknar rent av riktlinjer för hur man ska arbeta med tillgänglighetsfrågor i sina lokaler.

– Att idrottsanläggningar saknar fullgoda anpassningar gör att inte alla medborgare erbjuds samma möjlighet till ett aktivt liv. Det har vi tagit fasta på och arbetar aktivt för att förändra, säger Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige.

Vinnarna utses varje år av en jury bestående av representanter från KONE och Parasport Sverige. Sista ansökningsdagen för 2017 års stipendium är 31 maj.

Se videon från IFK Borlänge Alpin här >>

Malin Brant-Lundin, marknads- och kommunikationschef KONE, malin.brantlundin@kone.com, 08-752 35 64
Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige, johan.strid@parasport.se, 0708-853646