KONE rankade som ett av världens mest innovativa företag för tredje året i rad

KONE har, för tredje året i rad och som ensamt företag inom sin bransch, blivit rankade bland världens 100 mest innovativa företag av amerikanska affärsmagasinet Forbes. KONE har från i fjol klättrat från plats 42 till 37, vilket är KONEs högsta placering under dessa tre år och placerar företaget framför stora aktörer som Google (47) och Apple (79).

KONE har idag sju centers för forskning och utveckling världen över och mer än 3000 patent för innovativa lösningar som påverkat hur människor kan transporteras, framkomlighet garanteras och nya typer av byggnationer möjliggörs. Världens högsta testtorn för hissar och KONEs främsta center för höghusutveckling, KONE Tytyri Elevator R&D center ligger i Lohja, Finland, där man genom att utnyttja ett före detta gruvschakt kan testa hissar 333 meter ner under jorden och i så höga hastigheter som upp till 17 m/s.

Under år 2012 investerade KONE över 86 miljoner EUR på forskning och utveckling och det är ett högprioriterat område för företaget. Kärnan i forsknings- och utvecklingsverksamheten kretsar kring slutanvändaren och användarupplevelsen där KONE genom att följa deras behov och övervaka marknadens utveckling och trender strävar efter att utveckla de egna arbetsmetoderna.

-  Forbes utnämning är ett viktig erkännande för den innovationsförmåga som vi på KONE levererar till våra kunder, säger Juha Mennander, VD KONE Sverige. Vår verksamhet är inriktad på att underlätta för människor och verksamheter som en följd av de stora samhällstrender som vi ser idag med en ökad urbanisering, en allt mer åldrad befolkning och en större vikt vid att minska miljöpåverkan. Det gör vi med ett stort fokus på innovation, både i våra produkter, lösningar, service och i samarbetet internt.

KONE har en lång traditon och historik av innovation och har legat i framkant av den innovativa utvecklingen inom sin bransch i flera årtionden; exempelvis var KONE det första företaget som 1996 introducerade maskinrumslösa hissar som i ett slag ökade tillgängligheten och byggmöjligheterna för hissar i höga hus. Baserat på tekniken från de maskinrumslösa hissarna lanserade KONE 2012 en helt ny hiss, nästa generations MonoSpace, vilken har kommit att bli riktmärke för hela branschen när det kommer till energieffektivitet, åkkomfort, vinnande design och utrymmeseffektivitet. Flera av företagets forskningsmässiga framsteg har också inneburit att KONE dramatiskt kunnat minska energiförbrukningen i hissar och rulltrappor, något som lett till att KONE idag har världens mest miljövänliga lösningar. KONEs senaste banbrytande lösning för hissteknik i höga byggnader är UltraRope, en ny teknik för hissvajrar som nu gör det möjlig för hissar att färdas upp till en kilometer – dubbelt så högt från vad som tidigare var möjligt.

-  KONEs innovation begränsas dock inte till våra produkter, utan genomsyrar även serviceområdet och det interna samarbetet, fortsätter Juha Mennander. För ett par år sedan lanserades ett innovationsverktyg för att samla upp interna idéer, som kan omsättas i produkter, tjänster och ny innovation.

KONEs innovativa lösningar återfinns i en rad prestigeinstallationer runt om i världen, som exempelvis Turning Torso i Malmö, The Shard London Bridge vilket är Västeuropas högsta byggnad, och The Princess building i Dubai (413 m), som är världens högsta bostadshus. KONE har även fått en rad priser och utnämningar för sin design, vilket ytterligare understryker bredden av innovationen inom företaget.

Hela listan över världens mest innovativa företag kan ses på Forbes.com.

Juha Mennander, VD, KONE Scandinavia, Tel +46 (0)8 752 35 03

Om UltraRope: KONE fördubblar lyfthöjden med ny energisnål hissteknik
www.kone.com/ultrarope

Tidigare KONE pressmeddelanden.

Om KONE

KONE är ett av världens ledande företag inom hiss- och rulltrappsbranschen. I Sverige är KONE även ett av de ledande företagen inom portar och automatiska dörrar. Företaget har engagerat sig för att förstå sina kunders behov och levererat branschledande hissar, rulltrappor, automatiska dörrar och innovativa lösningar för modernisering och underhåll.

Företagets mål är att erbjuda den bästa möjliga People Flow upplevelsen genom att utveckla och tillhandahålla lösningar som gör det möjligt för människor att förflytta sig inom byggnader på ett smidigt, säkert och bekvämt sätt utan väntetider i en alltmer urban omgivning. 2012 omsatte KONE 6,3 miljarder Euro och ca 40 000 anställda. KONEs B-aktier är noterade på NASDAQ OMX Helsinki Ltd i Finland.

www.kone.se