Ryan Bancroft och Kungliga Filharmonikerna med konserthuschef Stefan Forsberg. Foto: Yanan Li

En ny konsertsäsong – och en ny era!

När Ryan Bancroft tar sig an Sven-David Sandströms mästerverk The High Mass i september, blir det hans första insats som Kungliga Filharmonikernas nye chefdirigent. Valet av efterträdare till Sakari Oramo tillkännagavs i december 2021 och gav eko i en hel musikvärld. Den unge amerikanen Ryan Bancroft har redan vid 33 års ålder radat upp stora framgångar och det är en inspirerande tid som väntar. ”Dansant dirigent lovar gott för filharmonikerna”, skrev Svenska Dagbladet efter Nobel Prize Concert 2021. Bancroft är en sensationell begåvning.

Konserthuschef Stefan Forsberg kommenterar:

— Vi är väldigt spända på att se vad Ryan tar med sig till Kungliga Filharmonikerna, och till musiklivet i vår vackra stad. Ryan är naturligtvis djupt rotad i vår älskade musiktradition, men hans konstnärliga nyfikenhet är lika viktig. Varje artist av i dag måste ha ett starkt sökarljus, hela tiden se nya konstnärliga projekt att presentera för vår publik – och hans sökarljus lyser starkare än hos många andra. Tillsammans med Ryan ser vi framför oss en ny gyllene era i Kungliga Filharmonikernas glansfulla, 121-åriga historia.

Ryan Bancroft:

– Jag är så lycklig över att ta rollen som chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna. Mitt fokus och min hängivenhet ligger hos alla musikälskare och hos musikerna. Det är en otroligt spännande tid som ligger framför oss. Med orkesterns fenomenala konstnärliga team har vi skapat en säsong som blir spännande, förtrollande och upplivande för oss alla. Framför allt ser jag fram emot att dela oförglömliga upplevelser tillsammans med vår publik. Och dessutom: vi har bara börjat!

*

Ryan Bancroft inleder alltså med The High Mass – ett av Sven-David Sandströms främsta verk, som därmed för första gången framförs i Konserthuset Stockholm. Bancrofts nyfikenhet och upptäckarlust präglar i högsta grad hans första säsong som chefdirigent för orkestern, och bland verken hittar man bland annat John Adams fantasifulla elviolinkonsert The Dharma at Big Sur och uruppförandet av Daniel Börtz Sinfonia 15, som är tillägnad orkesterns musiker. Bancroft leder också Europa-premiären av Anders Hillborgs The Max Concerto – Pianokonsert nr 2 med Emanuel Ax som solist.

>>> Läs mer om Ryan Bancroft i Konserthusets magasin Lyssna (bläddringsbar pdf i nytt fönster), med en intervju kring hans ovanliga väg till dirigentyrket och med många fler exempel på vad som väntar tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Där finns även en mängd artiklar om det som i övrigt väntar under konsertsäsongen.

>>> Ryan in action? På Konserthuset Play har vi en speciell sektion för konsertfilmer med Ryan Bancroft och Kungliga Filharmonikerna (öppnas i nytt fönster).

>>> Ryan Bancroft, en kort biografi

Mer än du tror ...

Som vanligt är det en späckad säsong som bjuds i Konserthuset 2023/24, och förutom 100-talet konserter med Kungliga Filharmonikerna hittar man kammarmusik, barockmusik med populära Orfeus Barock, familje- och skolkonserter samt jazz och global musik – till exempel Joshua Redman Group och Salif Keita.

Spelåret bjuder också på en stor mängd gästspel av orkestrar från Sverige och övriga Europa, bland annat framträder Barcelonas symfoniorkester och Luxemburgs filharmoniker för första gången i Konserthuset Stockholm, medan till exempel Freiburger Barockorchester gör en återkomst.

En av världens idag mest spelade nutida tonsättare är tyske Jörg Widmann, som är huvudperson i höstens Tonsättarfestival i november. Widmann själv medverkar även som dirigent, klarinettist och pianist. Vårens Tonsättarweekend i april 2024 ägnas svenska Lisa Streich, den originella och fantasifulla tonsättaren som hittills uppmärksammats mer i övriga Europa än på hemmaplan.

Bland de dirigenter som i övrigt gästar orkestern 2023/24 hittar man till exempel de båda tidigare chefdirigenterna och numera hedersdirigenterna, Sakari Oramo och Alan Gilbert. Utöver dessa kommer välkända namn som exempelvis Andris Nelsons, Simone Young, Jukka-Pekka Saraste och Manfred Honeck. Vi möter också en rad svenska dirigenter som Emil Eliasson, Sofia Winiarski, Anton Holmer och Fredrik Burstedt.

Av de många toppsolisterna kan nämnas mezzosopranen Ann Hallenberg, pianisten Isata Kanneh-Mason, violinisterna Alina Ibragimova och Joshua Bell och trumpetaren Håkan Hardenberger samt isländska fenomenet Víkingur Ólafsson – som gör Goldbergvariationerna av Bach vid sin pianorecital. Något att se fram emot är förstås också uruppförandet i maj 2024 av Britta Byströms nyskrivna violinkonsert, med ingen mindre än nederländska Janine Jansen som solist. ”Att skriva för Janine Jansen har länge varit en dröm för mig, och verket är inspirerat av hennes uttrycksfulla spel”, berättar Byström.

Artister och program i den som vanligt stjärnspäckade Nobel Prize Concert offentliggörs senare.

>>> Hela säsongen 2023/24 är publicerad på Konserthusets hemsida (öppnas i nytt fönster). För en snabb överblick av konsertkalendern finns även en nedladdningsbar pdf bifogad i detta pressmeddelande.

Konserthuset Play – Konserthusets filmkanal (länk öppnas i nytt fönster)