Hannah Waldron delar förstapriset i HAY Talent Award

Hannah Waldron delar förstapriset i HAY Talent Award

Hannah Waldron, nyexaminerad från mastergruppen Textil i det utvidgade fältet, delar förstapriset i danska HAY Talent Award med Joel Hoff från Royal College of Art i London.

Av 33 finalister valde juryn ut Hannahs och Joels projekt, som båda ansågs representera kvalitativt arbete och en övertygande idé.

Mads Arlien-Søborg, en av initiativtagarna till HAY Talent Award, kommenterar juryns motivering av Hannah Waldrons projekt "Cloud in Hand":
"Hannahs projekt är unikt eftersom hon kombinerar vävkonstens historiska tyngd och uttryck med ett modernt designperspektiv. Hon översätter den antika vävtraditionen till en industriell miljö, samtidigt som det unika konsthantverkliga uttrycket bevaras trots den industriella produktionsmetoden."

HAY grundades 2002 och har som ambition att uppmuntra och stödja dansk möbeldesign.

Läs mer om Hannah Waldron: www.konstfack2014.se/master-cat/mate/hannah-waldron/

HAY Talent Award: hay.dk/#/site/haytalentaward/profile