"Kontroversiellt beslut ska skydda konstnärer"

"Kontroversiellt beslut ska skydda konstnärer"

Konstnärsnämnden delar sedan förra veckan inte ut bidrag till vistelser i länder som Utrikesdepartementet (UD) av säkerhetsskäl avråder från att resa till. Detta stympar konsten, säger Maria Lantz, rektor för Konstfack, till nättidskriften Kunstkritikk.

Konstnärsnämnden säger sig ta "ett moraliskt ansvar om den stödjer en resa eller ett utbyte i ett land där UD avråder från besök". Maria Lantz menar att det aldrig går att skydda sig fullt ut och att konstnärerna själva är kapabla att avgöra vilka risker de är beredda att ta i sitt arbete.

Läs hela artikeln på www.kunstkritikk.se/nyheter/kontroversiellt-beslut-ska-skydda-konstnarer/.

Utrikesdepartementets lista på länder/regioner som avråds att resa till: www.regeringen.se/sb/d/3436

Konstnärsnämndens policy om bidrag till länder/regioner där UD avråder från resor: www.konstnarsnamnden.se/default.aspx?id=16976