Normkritisk innovationsstudie får Vinnova-medel

Förstudien "Att göra bortom normen" får 288 000 kronor genom VINNOVAs utlysning Mångfaldslabbet. Christina Zetterlund, professor på Konstfack, är projektledare för studien.

- Genom hantverket tänker vi utmana den normativa svenskheten, säger Christina Zetterlund, professor i konsthantverkshistoria och konsthantverksteori på Konstfack.  Det är en fantastisk möjlighet där Charlotte Hyltén Cavallius forskningsledare på Mångkulturellt centrum, Friedrike Roedenbeck som är kanslichef på Nämnden för hemslöjdsfrågor och jag ska samarbeta för att tänka bortom det invanda för att möjliggöra för hantverk bortom nomen att ta plats.

Christina Zetterlund säger vidare att projektet utgår från nödvändigheten att koppla ihop samtid och historia för att skapa en genomgripande förändring.
- Genom att skriva en annan historia bortom normen blir dess gränser svårare att dra vilket ger utrymme för andra kroppar, säger hon.

Förstudien "Att göra bortom normen" är ett samarbete mellan Konstfack, Mångkulturellt centrum och Nämnden för hemslöjdsfrågor.

Utlysningen Mångfaldslabbet, som finns inom programmet Genus och mångfald för innovation, stöder projekt som utvecklar kunskap och metoder för innovationer utifrån ett normkritiskt perspektiv.

Läs mer om de totalt tre projekt och 19 förstudier inom Mångfaldslabbet som får finansiering här.