Formgivaren Anna Holmquist försvarar sin avhandling Produktionsnoveller

Formgivaren Anna Holmquist försvarar sin avhandling Produktionsnoveller

Anna Holmquist utgör ena halvan av designduon Folkform som hon sedan 2005 driver med Chandra Ahlsell. Sedan start har de arbetat för att lyfta fram svenskt kultur- och hantverksarv och deras pågående utställning (t o m 29 april) Den sista Masoniteskivan på Konstakademien i Stockholm, är en del av Holmquists avhandling Produktionsnoveller – Om Folkforms arbete med Masonite och andra material (Konstfack Collection, 2023). I denna gestaltas samarbetet mellan formgivare och hantverkare i olika verkstäder inom främst svensk tillverkningsindustri. Här lyfts också vikten av såväl en produktionsnära gestaltningsprocess som de många relationer som döljer sig bakom en produkts tillblivelseprocess.

– Vi lever i en tid när vi har allt mindre kunskap om hur tillverkning går till eftersom det mesta tillverkas så långt ifrån konsumenten att anknytning till tillverkningen helt saknas. Att det historiskt funnits en direkt koppling mellan en industri och platsens människor, traditioner och materialtillgångar glöms lätt bort, säger Anna Holmquist.

Avhandlingen synliggör dessa relationer genom ett konstnärligt utforskande som bedrivits genom en kombination av material, form, hantverk, bild och text. Genom formgivningsarbete/praktikbaserad designforskning visas hur produktionsprocesser och kunskap om det industriella kulturarvet kan gestaltas och dokumenteras.

Avhandlingsarbetet kan ses som en form av industriminnesforskning genom design, där även det fysiska materialet, möbeln och upplevelserna från den då pågående produktionen utgör del av undersökningen för att kommunicera berättelser om tillverkningstekniker, platser, människor och kulturarv. Denna dokumentation i kombination med det konstnärliga gestaltningsarbetet har under arbetet utvecklats till en designforskningsmetod – produktionsnovellen. I avhandlingen används ett flertal noveller för att berätta om formgivning och tillverkningsmetoder.

– Utgångspunkten i avhandlingen är den formgivning och dokumentation av Masonite som Folkform utfört under mer än ett decennium. Masonite har kommit att bli synonymt med en hel rad olika typer av träfiberskivor och den här specifika undersökningen handlar om skivor av varumärket Masonite, stavat med stort ”M” och ett litet ”e” på slutet, ett träfibermaterial som uppfanns av William H. Mason i USA på 1920-talet. I och med att den sista fabriken som tillverkat Masonite i Sverige stängde 2011 blev Masoniteskivan historia och ett kulturarv, menar Anna Holmquist.

Tid och plats för disputation: Fredag 14 april kl 13.00–17.00 på Konstakademien, Hörsalen, Fredsgatan 12 i Stockholm

Fakultetsopponent: Professor Andreas Nobel, Malmstens Linköpings Universitet
Betygsnämnd: Doktor Susanne Nilsson, KTH (ordförande), docent Cilla Robach, Nationalmuseum, lektor Ylva Fernaus, KTH, professor Johan Knutsson, Malmstens Linköpings Universitet
Huvudhandledare:
Professor Sara Ilstedt, KTH
Biträdande handledare: Professor Mona Livholts, Helsingfors Universitet

OSA: academy@folkform.se senast torsdag 13 april. Välkomna!

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se