Kakofoni av uttryck på Konstfacks vårutställning

Kakofoni av uttryck på Konstfacks vårutställning

I Konstfacks vårutställning avspeglas en brokig samling konstnärliga processer, sammanfattad i 176 examensarbeten från de treåriga kandidatprogrammen, det tvååriga masterprogrammet samt lärarprogrammet. Rektor Ivar Björkman menar att Vårutställningen på Konstfack är mer än bara en utställning. Han säger:

- Det är en explosion av processer, ställningstaganden och ny kunskap som gestaltas i en myriad av olika uttrycksformer, material och tekniker. Utställningen speglar också den fantastiska internationalisering som högskolan genomgått de senaste åren. Studenter från hela världen har tillsammans med svenska studenter mötts och genererat nya upptäckter och kunskapsutbyten.

I en färgsprakande textil orgie visas spektrumet från mode till konst, med såväl mattor som rumsliga installationer. Kramvänliga kuddar för vuxna samsas med barockinspirerade draperingar. Årets studenter vill möta sin publik. Scenen mitt i utställningen blir en given plats för performance och samtal. För den som vill finns guidade turer till mer undanskymda platser, som en läshörna.

Rummets möjligheter utforskas. Ett projekt fokuserar på golvet, ett annat på takets alla delar. Inredningen kan utgöras av timrade stockar eller en stol i presenning fylld av skräp. Också berättelserna har intagit rummet men har även en given plats i teckningar, illustrationer och foto.

Flera verk fokuserar på materialets betydelse för den slutliga gestaltningen. Materialets egenskaper tillåts ta utrymme tillsammans med tydliga konceptuella idéer. De växande keramiska skulpturerna är ett exempel.

Kroppen är ett återkommande tema, som smyckeskulpturerna där objektet blir en förlängning av just den egna kroppen. Några studenter undersöker individens upplevelser i vitt skilda situationer, allt från nöjesfält och gourmetrestauranger till Västbanken och miljöer för vård i livets slutskede.

Välkommen till pressvisning torsdag 19 maj kl 10-12
Info/pressbilder: www.konstfack2011.se
Träffa studenter, professorer, rektor Ivar Björkman och curator Gustaf Nordenskiöld.
Anmäl dig till pressansvarig Mabel Selin, e-post mabel.selin@konstfack.se senast 17 maj.
Vernissage: torsdag 19 maj kl 12-20. Kl 16 invigs utställningen av rektor och studenter.

Årets grafiska koncept: Innovation genom kombination
”Gränserna mellan de olika utbildningarna på Konstfack tycks smälta samman. Studenterna uppmuntras att kombinera olika medier och kunskaper i utbildningen. Varje examensarbete är resultatet av en komplex process av att använda olika material, verktyg, information, former och färger. Men bara genom att använda dessa mestadels tillgängliga objekt i kombination med studentens utbildning och kreativitet blir resultatet innovativt och till och med anmärkningsvärt. I det grafiska konceptet för Vårutställningen 2011 har jag tolkat dessa parametrar bokstavligt”.
Eva Jauss, grafisk formgivare (Eva tog sin masterexamen på Konstfack våren 2010).

Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola. Vi erbjuder utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk och design samt lärarutbildning. Gemensamt för våra utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Konstfack grundades 1844 och har idag ca 900 studenter och 200 anställda.