Om konstpraktik som meningsskapande och reflexiv process  – Katji Lindberg disputerar

Om konstpraktik som meningsskapande och reflexiv process – Katji Lindberg disputerar

Katji Lindberg disputerar 7 november 2019 i "studier av profesjonspraksis" vid Nord universitet i norska Bodø. Lindberg har bedrivit forskarutbildning på Konstfack och Nord universitet och disputationen görs i samarbete mellan dessa lärosäten.

Katji Lindberg har en magisterexamen i praktisk kunskap och har sedan 2016 varit verksam som lärare vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns Högskola. Efter en konstutbildning arbetade hon som konstnär och konstkritiker för att senare intressera sig för filosofiska perspektiv på kunskapsfrågor, särskilt riktat mot konstpraktiker. Hon har undervisat och föreläst på ett antal konstutbildningar och då utformat kurser med inslag av kunskapsreflektion och essäskrivande. Katji Lindberg var också redaktör för publikationen INTER, Konstfack (2009), och har medverkat som skribent på frilansbasis för bland annat Svenska Dagbladet och tidskriften Hjärnstorm.

Avhandlingens titel: Bara som skapande. Om konstpraktik som meningsskapande och reflexiv process, belyst genom konstlärarens yrkeskunnande.

Abstract
Studien är en hermeneutisk fenomenologisk undersökning av yrkeskunnandet hos en grupp lärare i högskoleämnet fri konst. Fem erfarna konstlärare har intervjuats kring hur en undervisningssituation kan se ut, samt vilka former av meningsskapande och reflektion som uppträder i deras arbete. Resultatet visade att de studentarbeten som stod i fokus byggde på ett mångbottnat och komplext meningsinnehåll, något som krävde en skicklighet av pedagogerna att både läsa av – och instruera om.
Undersökningens ram är tvärvetenskaplig, utgående från inriktningen praktisk kunskap. Inspiration har hämtats från den brittisk-ungerske filosofen Michael Polanyi och hans begrepp ”stillatigande kunnande” och ˮfrån-tillˮ, samt från den franske teoretikern Jean-François Lyotard och dennes begrepp det figurala. Metoden är kvalitativ och förutom intervjumaterialet ingår en autoetnografisk undersökning och en deltagande observation.
I studien visade det sig dessutom att den artefaktiska medieringen – i dagligt tal det som kallas för konstnärliga tekniker – var en form av basnivå som bäddade för meningstillblivelsen. Eftersom en sådan, på en gång bred och djup, teknologisk förståelse i liten omfattning tidigare har lyfts, har förmodligen artegna bitar av konstlärares och konstnärers yrkeskunnande skymts.
Till sist befanns det att, till skillnad från ett formaliserat kunskapsbagage, handlade dessa lärares förmågor om inflätningar i olika pågående sammanhang. En uppsättning av situationsspecifika drag var typiska och hörde ihop med att undervisningen bedrevs i form av ateljébesök och vid utställnings-genomgångar. Denna typ av performativ och icke-formaliserad kompetens är i sammanhanget naturligtvis en tillgång, men kan även sägas utgöra en sårbarhet, särskilt inom ett kunskapssystem med tonvikt på det formaliserade, abstrakta och verbala.

Datum och tid: Torsdag 7 november 2019, provföreläsning kl 10.00, disputation kl 12.30
Plats: Nord universitet i Bodö, Auditorium Elias Blix (A13)
Språk: Svenska/norsk

Huvudhandledare: Professor Johan Arnt Myrstad, Senter for praktisk kunnskap, Nord universitet.
Tidigare var professorerna Magnus Bärtås, Konstfack och Ingela Josefson, Senter for praktisk kunnskap, Nord universitet, handledare.

Försteopponent: Adrian Ratkic, lektor, Södertörns Högskola
Andreopponent: Mattias Solli, post.doc., Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kontaktperson: Katji Lindberg, katji.lindberg@sh.se, tel: +46 787 64 74 28

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se