Vårutställning – igen!

Vårutställning – igen!

Konstfacks vårutställning fortsätter, välkommen till 104 master- och lärarstudenter 21–27 maj. Vernissage lördag 21 maj från kl 12, rektor och curatorer inviger kl 14. Öppet varje dag mellan 12 och 19.

Journalister och andra rapporterande är välkomna på förhandsvisning fredag 20 maj kl 10–12 till den tillfälliga entrén i källarplanet, Tellusgången 2–4. Klockan 11 visas utställningen av studenter på CuratorLab, en av Konstfacks fristående kurser för yrkesverksamma som har curerat den. Anmäl deltagande senast dagen innan till: press@konstfack.se

När världen präglas av konflikter och våld är konstens alla uttryck en omistlig del av ett motstånd mot auktoritärt styre, krig och förtryck. Konst, design, konsthantverk, bild- och slöjdpedagogik manifesterar yttrandefriheten genom att tillåta fantasi, känslor och idéer gestaltas och skapa dialog. När andelen demokratiska länder i världen minskar är detta fundamentalt. Med stolthet och respekt för den konstnärliga friheten slår Konstfack upp sina dörrar och visar totalt 188 avgångsstudenters verk – vårt bidrag till det öppna samhälle vi är del av. Här skapar de enskilda delarna en helhet, en regnbåge som spänner över olika frågor och ämnen i livets alla skeden. Uppfinningar, skönhet, kritik, dystopier, tröst, kontemplation, djupa insikter och sprudlande humor ger näring till våra liv och till den fred och frihet vi så starkt värnar./Maria Lantz, rektor

CuratorLab har inspirerats av den feministiska författaren Sara Ahmeds Queer Phenomenology och bjuder in publiken till en omorientering av skolans arkitektoniska, institutionella och sociala lokaler. Skolans entré flyttas under veckan och ett centralt Dialogical Space skapas för samtal, framträdanden och utbyte. Utställningen manifesterar som helhet en kontinuerlig förhandling mellan individen, kollektivet och institutionen.
Deltagarna i CuratorLab 2021/22 är: Chen Shuyu, Una Mathiesen Gjerde, Lovro Japundžić, Lauren Johnson, Matilda Kästel, Lina Louisa Krämer, Martin Ku, Reyhaneh Mirjahani, Res, Eleni Riga, Marta Świetlik och Krisztián Gábor Török under ledning av programansvarig Joanna Warsza och utställningsansvarig Anne Klontz med stöd av curatorassistent Vasco Forconi.

Studio Benedetta Crippa har skapat vårutställningens visuella identitet som kretsar kring en ljusstråle som bildar ett visuellt landskap där vi kan fira och omorientera tillsammans. Det är också en hyllning till det mänskliga sinnets förmåga att vara både kreativt och motståndskraftigt.

www.konstfack2022.se, entré 21–27 maj: Tellusgången 2–4, Telefonplan, Stockholm

Konstfack är Sveriges största konstnärliga högskola inom konst, design och konsthantverk. Sedan 1844 har vi utbildat en mängd olika yrkesgrupper inom dessa fält samt bild- och slöjdlärare. Vi bedriver både konstnärlig och vetenskaplig utbildning/forskning och har idag cirka 900 studenter och 200 anställda. www.konstfack.se