Bild: Ulla-Carin Winter, Vindlek II (detalj), 2022. Torrnål och träsnitt.

Dit vinden tar oss – Triennalen öppnar nya utställningar

Lördagen den 11 juni sker den andra öppningen av utställningen Dit vinden tar oss som presenteras av Triennalen i Västernorrland. Öppningen sker parallellt på fem platser med utställningar på Örnsköldsviks museum och konsthall, Apotekshuset konst och kultur i Sollefteå, Kramfors konsthall och Härnösands konsthall. På Sundsvalls museum visas dansperformance.

På de nya utställningsplatserna visas totalt 20 konstnärer som alla har en anknytning till Västernorrland, vilket syns i många verk genom en tydlig regional prägel. Konstnärerna representerar en mängd olika röster och uttryck vilka tillsammans skapar en bild av samtidens diskussioner och den värld vi lever i. Säkert finns här också sådant som är oväntat och väcker nya diskussioner om vår tid, vår historia och vår framtid.

Utställningens curator Björn Norberg har valt Vind som tema för Triennalen. Det är en tematik som kan tolkas på många olika sätt. Vinden är en tydlig symbol för riktningar, både framåt och bakåt. Vi har medvind eller motvind och luft under vingarna.

Tillsammans med konstnärer som bor, har bott eller har en annan anknytning till regionen, har jag och alla andra som är inblandade i projektet fått möjlighet att blicka bakåt i historien, leta i ursprunget, följa rörelser i dåtid och nutid. Förhoppningsvis kan vi alla som besöker utställningen börja skönja den plats dit vi vill ta oss, förstå de vindar som blåser och vilka som motar oss dit och vilka som motar bakåt.
– Björn Norberg

Öppningstider och medverkande konstnärer

Sundsvalls museum
Performance av Elin Kristoffersson

Örnsköldsviks museum och konsthall
11 juni kl. 12.00
Ingvar Sjöberg och Max Book

Apotekshuset konst och kultur i Sollefteå
Cecilia Björk, Cecilia Hultman, Christian Bjärgö, Elme Ämting-Selja,
Maria Mäki, Mats Adelman, Ylva Westerlund.

Kramfors konsthall
11 juni kl. 12.00
David Larsson, Linnéa Therese Dimitriou, Oscar Kaleva Karlsson.

Härnösands konsthall
Andreas Brännlund, Annikka Kronlid Arvidsson, Cecilia Ömalm, Elin Maria
Johansson, Emilia Bergmark, Nina Svensson, Ulla-Carin Winter.

Västernorrlands museum (invigdes den 21 maj)
Birgitta Ricklund, Emma Löfström, Fredrik Nordin, Ida Rödén, Ina Palm,
Jenny Berg, Jenny Lundgren,Josefine Östberg Olsson, Linda Lasson,
Lisa W Carlson, Margareta Klingberg, Maria Sundström, Sonia Hedstrand.

Om Triennalen
Totalt medverkar 33 konstnärer i Triennalen som sprider ut sig i länets alla kommuner och konsthallar. Triennalen är en utveckling av tidigare Y-salong som visades vart tredje år på Västernorrlands museum. Den första triennalen i Västernorrland arrangeras av Konstfrämjandet i samarbete med Västernorrlands museum, Apotekshuset Konst och Kultur Sollefteå, Härnösands konsthall, Kramfors konsthall, Sundsvalls museum, Timrå kommun, Ånge konsthall, Örnsköldsviks museum och konsthall, Region Västernorrland.

Läs mer om Triennalen och utställningarna på www.triennalen.se

Pressvisning
Pressvisningar sker under fredagen 10 juni på respektive plats.
Ungefärliga tider:
09.00 Örnsköldsviks museum och konsthall
11.30 Apotekshuset konst och kultur, Sollefteå
13.30 Kramfors konsthall
15.00 Västernorrlands museum, Härnösand
16.00 Härnösands konsthall

Det går även att anmäla sig till en resande pressvisning mellan Triennalens alla utställningar med start i Örnsköldsvik. Begränsat antal platser. Är du intresserad kan du läsa mer här.

Helena Byström, Konstfrämjandet
helena.bystrom@konstframjandet.se