Magdalena Malm, tf. generalsekreterare Bildkonst Sverige. Foto: Bildkonst Sverige.

Född: Ny branschorganisation för konst

Bildkonst Sverige blir den första organisationen som samlar och driver konstarrangörers intressen. “Bildkonstområdet har halkat efter eller till och med backat i kulturpolitiken. Det behövs förändring”, säger Magdalena Malm en av grundarna och t f generalsekreterare.

Bildkonsten i Sverige har en svag infrastruktur jämfört med andra kulturuttryck, vilket har konstaterats i flera rapporter, nu senast i Från kris till kraft. Återstart för kulturen efter Corona. Utredningen visade också att när Riksutställningar lades ner 2017 försvann i princip alla medel som tidigare gått till utställningsproduktion. Riksutställningar ersattes aldrig av någon annan landsomfattande struktur för samtidskonsten och inte heller finns de medel som de förfogade över kvar idag. Ett annat problemområde är det faktum att frilansande curatorer inte kan söka stöd på samma villkor som andra konstnärliga ledare, t ex som koreografer och regissörer. Inga förslag eller konstateranden i utredningen har lett till åtgärder.

– Det är tydligt att avsaknaden av branschorganisation har påverkat politiken för konstens arrangörer negativt. Det är förstås områdets ansvar att samla sig med en röst, och det är det vi gör nu. är det politikens uppgift att skapa likvärdiga förutsättningar för de olika konstområdena. Det borde också vara myndigheters uppgift att se till att deras stödsystem fungerar likvärdigt för alla konstområden, säger Magdalena Malm, t f generalsekreterare för Bildkonst Sverige.

För att få en överblick av utvecklingen på området har Bildkonst Sverige beställt en rapport som ska omfatta de senaste femton åren inom utvecklingen av området. Rapporten släpps i februari och kommer att kartlägga utvecklingen men också visa på det stora kunskapsglapp som finns och statistik som saknas.

En enkät till konstorganisationer runt om i landet kommer under den närmaste tiden att synliggöra hur situationen faktiskt ser ut för bildkonsten i Sverige. Tillsammans med rapporten blir enkäten grund för arbetet framåt. Bildkonst Sverige kommer att vara förmedlare mellan konstens aktörer, politiker och tjänstemän.

– Utan arrangörer, det vill säga konsthallar, museer, gallerier, konstplattformar, når konsten inte ut till publiken. Delaktighetsmålet om allas rätt till kultur måste omfatta alla konstområden. Bildkonst Sverige verkar i förlängningen för allas tillgång till konst. Bildkonst Sverige kommer att vara en konstruktiv samarbetspart framöver, säger Magdalena Malm.

Om Bildkonst Sverige

Bildkonst Sverige samlar Sveriges konstorganisationer för politisk påverkan. Som oberoende medlemsorganisation är syftet att arbeta vi för att stärka bildkonstområdet både ekonomiskt och opinionsmässigt. Bildkonst Sverige jobbar för organisationer över hela landet och inom alla sektorer såväl kommunala, regionala, statliga, självorganiserande och privata.

Bildkonst Sverige är ett initiativ som drivits fram i samarbete mellan Konstfrämjandet och Klister, nätverk för konsthallar. Arbetet sker i nuläget med Återstartsstöd från Kulturrådet. Magdalena Malm har lett arbetet med att ta fram plattformen och är tf generalsekreterare i uppstarten av projektet. Hon är curator och har tidigare varit direktör för Statens Konstråd och grundare för den fria konstplattformen MAP.

Magdalena Malm, tf. Generalsekreterare
magdalena@bildkonstsverige.se
Emmeli Person, verksamhetssamordnare
emmeli@bildkonstsverige.se

För mer information, besök Bildkonst Sveriges hemsida. Du kan också följa Bildkonst Sverige på Facebook och Instagram.