​​Bild: Christine Ödlund ”Talisman”, Foto: Jean-Baptiste Béranger

Sveriges Allmänna Konstförening - Christine Ödlund gör SAK:s förstaprisverk

Christine Ödlund målning ”Talisman” är årets förstaprisverk i Sveriges Allmänna Konstförenings konstlotteri. Verket är gjort särskilt för SAK och särskilt för den skrämmande tid vi lever i, med pigment från örter och medicinalväxter, vars inneboende styrka blir ett skydd mot hotfulla krafter.

Christine Ödlund konstnärskap rör sig i gränslandet mellan konst, vetenskap, esoterism och musik. Genom måleri, teckning, elektroakustisk musik och videoinstallationer utforskar hon växternas liv, deras egenskaper och kommunikation såväl sinsemellan som med människan.

”Målningen tillhör en serie bilder där jag har använt mig av växtpigment som huvudsakligt medium. I denna målning har jag målat med indigo, brännässla, getapel, malört, krapprot, älgört, jordgubbe, kampeschträd och timjan. I den här serien målningar arbetar jag kring temat växtkommunikation och komplexa processer som fotosyntes som exempel. Allt i skärningspunkten mellan vetenskap och metafysik. En slags växtstudie där jag kombinerar mikrokosmos med makrokosmos – den stora världen möter den lilla. Detta får ofta formen av partitur, tonsättningar eller målningar som försöker bringa ordning och klarhet i dessa svårfångade händelser och nästintill osynliga rörelser. Naturen möter vetenskap och alkemi."
Christine Ödlund om verket Talisman

Christine Ödlund (f. 1963) är utbildad vid Konstfack, Kungliga Konsthögskolan och Konstfack i Stockholm, samt Musikhögskolans linje för elektroakustisk komposition. var nyligen aktuell med Systema Naturae på CFHILL, The Psychological Enigmas of the Unknown Life på Kristianstads konsthall och grupputställningen Sensing Nature from Within på Moderna Museet i Malmö 2020.

Sveriges Allmänna Konstförening (SAK) är landets äldsta konstförening, grundad 1832 och öppen för alla intresserade. SAK stödjer samtidskonsten i Sverige och ger sina medlemmar möjlighet att lära sig mer om samtidskonsten i Sverige. Varje år köper SAK in samtidskonst till ett värde av närmare en miljon som lottas ut bland medlemmarna i november.

Mer information och pressbilder, kontakta Anna Hesselbom på anna.hesselbom@konstforeningen.se,
070 744 54 48 alt. se www.konstforeningen.se/press

Vi ser konst som ett sätt att tänka om sig själv och samhället. Tillsammans med konstnärer, deltagare och våra medlemmar ger vi andra perspektiv på vår samtid. Vi producerar och sprider konst över hela Sverige, genom nya konstverk, utställningar, böcker och möten.