Från Malmö och Berlin till Vitsaniemi – den experimentella teatergruppen Institutet flyttar till Tornedalen

Institutet är namnet på en experimentell teatergrupp grundad i Malmö 2008, efter att ha ombildats från Teater Terrier.

Gruppen har låtit höra talas om sig från föreställningar som The Rise and Fall of the Roman Empire (2008) och fick sitt internationella genombrott med föreställningen Conte D ́Amour (regi Markus Öhrn) som belönades med första pris på tyska teaterfestivalen Impulse 2011.

Numer är gruppen verksam i både Malmö och Berlin, där de samarbetar med andra teatrar, till exempel Ballhaus Ost. Under sin nya konstnärliga ledare Markus Öhrn, bildkonstnär och regissör, flyttar Institutet sitt kontor och sina produktionslokaler till byn Vitsaniemi i Tornedalen.

– Jag vill skapa en produktionsplats som erbjuder våra konstnärer och skådespelare tid och fokus. När jag fick höra talas om Gunhild Stensmyrs planer på att skapa en konsthall i Vitsaniemi kändes det helt logiskt att flytta produktionskontoret dit. Jag ser många möjligheter med att skapa en plats för internationell scenkonst i Tornedalen, säger Markus Öhrn, som numera har sin fasta punkt i Berlin, men som har vuxit upp i Niskanpää och Råneå.

Förutom att vara konstnärlig ledare för Institutet är Markus Öhrn verksam som bildkonstnär och regissör på olika platser i Europa. Under våren har han bland annat arbetat på Théâtre de Vidy i Lausanne och nyligen avslutade han ett projekt i Aten.

Institutet, som bland annat får verksamhetsstöd från Statens kulturråd, arbetar med sin scenkonst i projektform, vilket resulterar i några årliga föreställningar både i Sverige och i Europa.

– Jag välkomnar Markus Öhrn och Institutet till Vitsaniemi, där byaföreningen ställer upp med både kontor och produktionslokaler. Konsten är gränslös och Konsthall Tornedalen är ett gott bevis på det, säger kulturentreprenören Gunhild Stensmyr.

Markus Öhrn besöker Vitsaniemi från den 15 juni till den 26 juni