Konst och turism i samarbete

Nytt samarbete för att stötta konstnärer och turistnäringen i Norrbotten

Just nu är världen minst sagt upp och ner och allt känns overkligt, ingen av oss vet när den rådande situationen kommer att sluta. Två branscher som förlorar stora inkomster under Covid-19s framfart är turistnäringen och konstbranschen.

Därför har Resurscentrum för konst initierat ett nytt samarbete tillsammans med Arthotel Tornedalen.

- Konstnärerna förlorar mycket pengar på inställda utställningar och möjligheter till försäljning men också föreläsningsuppdrag och kursuppdrag. Utöver det så minskar möjligheten till nya uppdrag som en utställning genererar, säger Hanna Isaksson, verksamhetsledare på Resurscentrum för konst, Region Norrbotten.

Konstnärerna i länet ställer nu om sitt arbete och jobbar mer i sina ateljéer för att förbereda sig på att branschen ska komma igång igen till hösten. Andra får söka olika typer av brödjobb för att klara sig ekonomiskt.

Under ett samtal med Gunhild Stensmyr som driver Arthotel Tornedalen, kom idén upp om att samverka. Arthotel består av flera upprustade hus i byn Risudden, Övertorneå, där gästerna kan bo och verka enskilt. Idag står flera av husen tomma då turismen har stannat upp.

- Som småföretagare kan jag identifiera mig med den utsatthet som konstnärerna och konsthantverkarna känner i detta läge. Jag hoppas därför att erbjudandet kan stötta en konstnär, konsthantverkare eller curator i det fortsatta arbetet och ge andrum i en kaotisk tid. Säger Gunhild Stensmyr, grundare till Arthotel.

Tanken att starta residens för konstnärer har funnits med redan från början som en del av satsningen med Konsthall Tornedalen och Arthotel Tornedalen.

- Nu skyndar vi på den processen och välkomnar hit en norrbottnisk konstnär att komma och bo och verka hos oss under maj månad, avslutar Gunhild Stensmyr,

Konstnären som väljs ut kommer att få ett stipendium på 15 000 kr under residenset och gratis boende hos Gunhild Stensmyr som finansieras av Resurscentrum för konst.

Utlysningen finns på resurscentrumforkonst.se, sista ansökningsdag är 15 april.

Hanna Isaksson Hanna.isaksson@norrbotten.se telefon 072 - 562 47 55

Gunhild Stensmyr info@konsthalltornedalen.se telefon 072- 234 21 21