Påminnelse: Kickoff med inspirationsföredrag

Den 16 mars bjuder Konsthantverkscentrum in till inspirerande kickoff inför anmälan till fortbildningen ”Handgjort på Youtube – så når du ut med rörlig bild”. Det är bara tio år sen Youtube föddes och utvecklingen går extremt fort. Möjligheten att nå en bred publik innebär en stor potential, inte minst för skapande och kreativa yrkesgrupper – men hur gör man och hur berättar man? – Välkommen, kvällen är kostnadsfri!

När? Onsdagen 16 mars, kl 18.00 – 20.00

Var? Multirummet på Media Evolution City, Stora Varvsgatan 6a, Malmö, 5 min promenad från Malmö Centralstation.

Anmälan! Kostnadsfritt! Föranmälan senast 14/3 via länk: http://simplesignup.se/event/73414

Joakim Lindhé driver produktionsbolaget Yellow Kid efter många år som journalist, redaktör och producent på SVT. Joakim ger här en introduktion till mediernas digitalisering och den enorma utveckling som skett på kort tid, talar om hur den rörliga bilden blivit ett självklart inslag på sociala medier och därför bär en stark potential för att lyfta varumärken. http://yellowkid.se

Yellowkid står för kursupplägget tillsammans med Peter Wirén, även han erfaren producent, redaktör och reporter, som bl.a. annat också undervisat kulturarbetare i videoredigering. Peter står för kursens tekniska delar.

Calle Forsberg är keramiker och en av Konsthantverkscentrums anslutna. Förra våren skrev han ett blogginlägg med titeln ”Är koppen dyr?” där Calle lyfte frågan varför konsthantverk måste få kosta, och inlägget spred sig snabbt inom sociala medier. Här berättar han om sin syn på varför vi behöver sprida kunskap och skapa förståelse om det handgjorda, om god kvalitet och den hantverksmässiga processen. www.calleforsberg.com

Jenny Nordberg är en Malmöbaserad designer som arbetar undersökande och gränsöverskridande såväl kommersiellt som experimentellt. Hennes verk berör frågor kring produktion, miljö och konsumtion vilket hon också illustrerat i ett flertal filmer på nätet. Jenny berättar här om sitt syfte när hon gör sina filmer och delar med sig av tankar och erfarenheter utifrån det gensvar hon fått. www.jennynordberg.se

Avslutningsvis går Konsthantverkscentrum och Yellow Kid igenom innehåll och upplägg för kursen. Anmälan till själva fortbildningen som genomförs under fyra heldagar i maj öppnar samma dag den 16/3. Kursen genomförs med stöd från Region Skåne.

Frågor? Kontakta stina.clauss@konsthantverkscentrum.se, kursansvarig.

Pernilla Norrman

Projektledare Konsthantverkscentrums verksamhet i Skåne 070 465 70 70