Utvalt i Skåne presenterar juryn 2018

Utvalt i Skåne är en jurybedömd vandringsutställning som inkluderar alla former och uttryck - allt från traditionella slöjd- och bruksföremål till det fria och konceptuella. Den namnkunniga juryn för Utvalt i Skåne 2018 kan nu presenteras: Matti Klenell, arkitekt och formgivare; Cilla Robach, docent i konstvetenskap och Anne Elmdahl, projektledare och företagare inom textil.

I Utvalt möts fritidskreatörer och professionella utövare på samma arena. Alla som arbetar med hantverksmässigt och konstnärligt formskapande i eget namn – och som har en personlig anknytning till Skåne - har möjlighet att söka till Utvalt.

Juryns uppgift är att välja ut de nyskapande och intressanta verk som ska utgöra utställningen – vem som har skapat ett objekt är dock okänt för juryn.

Den välrenommerade juryn
Juryn för Utvalt i Skåne 2018 består av tre personer som, var och en, representerar ett formområde och har särskilda kunskaper om detta. De har också aktivt och på olika sätt intresserat sig för frågor kring handens arbete avseende kvalitet, utveckling och sammanhang.

Matti Klenell är arkitekt och formgivare, utbildad på Konstfack. I dag driver han en egen verksamhet främst inriktad mot möbel- och produktdesign. Han har också arbetat med unika formgivnings- och utsmyckningsuppdrag framförallt i glas: mattiklenell.com Instagram@mattiklenell

Cilla Robach är docent i konstvetenskap och förste intendent vid Nationalmuseum med ansvar för samtida konsthantverk och design. 2013-2016 var hon rektor vid Beckmans designhögskola. Hon disputerade i konstvetenskap vid Uppsala universitet 2010 med avhandlingen Formens frigörelse: https://sv.wikipedia.org/wiki/Cilla_Robach

Anne Elmdahl delar sin tid mellan det egna företaget Twistin’ of Sweden (inredningsdesign med framförallt handvävda textilier i naturmaterial) och tjänsten på Sörmlands museum som projektledare och butiksansvarig. Hon har en utbildning som hemslöjdskonsulent och den kulturella basen finns i hemslöjdens uttryck, materialkunskap och estetik: twistin.se

Mer om Utvalt i Skåne 2018
Utvalt i Skåne vill uppmuntra arbeten som förvaltar hantverkskunnandet men gärna överskrider traditionella gränser för uttryck och teknik.

Alla kan söka
Ansökan inför Utvalt i Skåne 2018 öppnar den 1 november 2017 och stänger den 15 januari 2018.

Stipendier
Utvalt i Skåne 2018 delar ut tre stipendier á 30 000 kronor. Bakom stipendierna står Skånes hemslöjdsförbund, Malmö Industriförening och String Furniture AB.

Utvalt i Skåne 2015
Vid första omgången 2015 anmäldes över 400 tävlande. 24 verk visade varav 3 deltagare aldrig tidigare hade visat sina verk offentligt tidigare. Utställningen besöktes av närmare 60 000 personer.

Projektorganisationer - Utvalt i Skåne 2015-2021
Utvalt i Skåne arrangeras av Konsthantverkscentrum, Skånes hemslöjdsförbund och Form/Design Center. Det är ett kvalitetsevenemang som återkommer vart tredje år (2015, 2018, 2021) och genomförs med stöd från Region Skåne. Projektet syftar till stimulera utvecklingen inom konsthantverksområdet i Skåne samt att öka kunskapen, uppmärksamheten och stärka intresset för konsthantverk, slöjd och form i dag.

Mer om projektet: http://utvaltiskane.se