KHVC PÅ HÖST-FORMEX 16 - 19 augusti 2012

KHVC - Konsthantverkscentrum - har en basarinspirerad samlingsmonter på Formexmässan. På bästa läge i B-hallen finns drygt trettio av medlemmarna i en av mässans största montrar. Här visar och säljer de egenproducerad och småskaligt tillverkat konsthantverk och design med udd.

Formex är Nordens ledande fackmässa inom inredning, design och presentartiklar. 850 utställare möter ca 24 000 besökare. Formex anordnas två gånger per år, i januari och augusti/september. KHVC är sedan 1994 en uppskattad utställare. För de medlemmar som producerar för återförsäljare är Formex en viktig arena.

Två exempel på utställare  - skickligt hantverk och formsamarbete
Variationen är stor bland utställarna, bland mycket annat finns klockor, kläder, smycken, keramik och annan brukskonst och inredningsdetaljer. Två exempel på konsthantverkare och designers som själva visar sin produktion:

Malin Jansson har arbetat tillsammans med skickliga hantverkare i porslinets själva ursprungsregion i Kina, staden Jingdezhen, för att ta fram de stora pärlor som hennes unika smycken består av. Hon är själv på plats under hela tillverkningsprocessen i Kina. Här hemma gör hon slutfinish och fortsätter det kreativa arbetet med att sätta samman delarna till färdiga smycken.

På Formex kommer hon att visa en helt ny kollektion från sin drygt två månader långa vistelse som Artist in Residence på Pottery Workshop i Jingdezhen i år.

Malin Jansson har en lång och gedigen utbildning på det keramiska området, i Australien, Norge och avslutningsvis vid HDK i Göteborg. Nu har hon sin verkstad i Malmö, där hon både arbetar med unika objekt och sin smyckeproduktion.
Presentation: www.konsthantverkscentrum.se/medlem/Malin-Jansson

Mirjam Korn och Anna-Lena Dancy fick kontakt efter att Mirjam fått en av Anna-Lenas muggar i present; och det klickade.

På mässan presenterar de en kollektion av brickor och koppar som de gör tillsammans. Mirjam står för det mönsterstarka och Anna-Lena för det formsäkra. Deras gemensamma mål är att man ska tänka ”fikasugen” istället för ”kopp + bricka”.

Anna-Lena Dancy fokuserar helt på att utveckla brukskeramik och är verksam i Gunnilse utanför Göteborg.
Presentation: www.konsthantverkscentrum.se/medlem/Anna-Lena-Dancy

Mirjam Korn är inredningsarkitekt som arbetat mycket med mönster i olika sammanhang. Verksam i Eskilsby utanför Göteborg.
Presentation: www.konsthantverkscentrum.se/medlem/Mirjam-Korn

PRESSBILDER

Bilderna finns att hämta som högupplösta pressbilder på
Samtliga utställare kommer att finnas presenterade med bild och fler pressbilder kommer att finnas på KHVCs hemsida i augusti.

• hantverk
  • keramik
  • konsthantverk
  • formex
  • stockholmsmässan

Stiftelsen Konsthantverkscentrum (KHVC) är en länk till det främsta inom svenskt konsthantverk. KHVC representerar ca 800 professionellt verksamma konsthantverkare över hela Sverige. Uppgiften är att ge råd, informera och skapa kontakter. KHVC har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.