Storsatsning på nordiskt konsthantverk i Paris

Nästa vecka öppnar den internationella konsthantverksmässan Revelations Fine Craft and Creation Fair i Paris. Mässan pågår mellan den 10–13 september på Grand Palais. Konsthantverkscentrum är medproducent av en stor nordisk paviljong som visar 35 konsthantverkare från Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island. Tillsammans med de andra organisationerna i Nordic Network of Crafts Associations (NNCA) verkar Konsthantverkscentrum för att de deltagande konsthantverkarna och deras arbeten når internationella samlare, gallerier, curators på museum och en allmän publik. Paviljongen har bland annat fått stöd av Nordisk Kulturfond, Kulturkontakt Nord och Kulturrådet.

Magic Language///Game of Whispers
Marianne Zamecznik har haft uppdraget från NNCA för att vara huvudcurator för den nordiska paviljongen. Hennes utställningskoncept bär namnet Magic Language///Game of Whispers (viskningsleken). Urvalsprocessen har varit utformad som en slags stafett där co-curatorerna i de nordiska länderna har fått välja verk utifrån föregående curators val.
Processen har pågått under ett halvår och innefattat fem cykler. Totalt har 25 verk valts ut.

– Magic language///Game of whispers bygger inte bara på en bortglömd sätt att skapa ny mening, utan är också ett sätt att engagera fem kuratorer och institutioner i de nordiska länderna i processen att göra en utställning. Metoden i sig blev ett verktyg för att generera texter, bilder, reflektion, dialog och engagemang. Istället för att ha en kurator som reste från plats till plats för att välja verk färdades objekten själva och ”valde” sina motsvarigheter med hjälp av curator som översättare, säger Zamecznik om sin curatoriella metod.

Agnieszka Knap från Konsthantverkscentrum är curator för Sverige.

Paviljongen har fått en stor och central plats under den berömda kupolen på Grand Palais.
Fem konsthantverkare representerar Sverige; Inger Andersson, Maki Okamoto, Miro Sazdic Löwstedt, Mia E Göransson och Beatrice Brovia.

The Banquet
NNCA medverkar även tillsammans med åtta andra länder (Sydkorea, Japan, Taiwan, Senegal, Togo, Italien, Tjeckien, Frankrike och Tunisien) i en annan utställning på Grand Palais - ”The Banquet”. Marianne Zamecznik har gjort urvalet baserad på nomineringar av de fem nordiska institutioner. De valda verken spänner mellan allt från konceptkonst, konsthantverk till design. Sverige representeras av Cecilia Levy (papperskonstnär) och Christer Jonsson (smyckekonst).

Nordic Special Event den 10 september kl.16.10 – 17.30
I samband med utställningen arrangerar NNCA även Nordic Special Event som innehåller curator talk, release av boken ”Crafting Exhibitions” samt specialutgåvan av tidskriften Kunsthåndverk. Seminariet äger rum den 10 september kl. 16.10–17.30 på Grand Palais, 3 Avenue du Général Eisenhower, 75008 Paris.

FAKTA | Mässan och NNCA

Mässan ”Revelations Fine Craft and Creation Fair” arrangeras av Ateliers d’Art Ateliers de France och riktar sig till en bred publik bestående av samlare, köpare, gallerier, agenter, inredningsarkitekter, konstkonsulter, sponsorer och konstälskare i allmänhet. Den hölls första gången 2013 på Grand Palais i Paris. I år hålls mässan den 9–13 september på samma plats.

Nätverket NNCA (Nordic Network of Crafts Associations) startades 2010 och består av de nordiska konsthantverksorganisationerna Konsthantverkscentrum (SE), Danske Kunsthåndverkere och Designers (DK), Ornamos (FI), Handverk & Hönnun (IS), och Norske Kunsthåndverkere (NO).