Åke Axelsson, foto Brendan Austin

Åke Axelsson får Bildkonstnärsfondens Stora stipendium

Bildkonstnärsfonden har beslutat att tilldela formgivaren och inredningsarkitekten Åke Axelsson 2016 års Stora stipendium på 300 000 kronor.

Stipendiet tilldelas en aktiv konstnär som med en mycket hög konstnärlig kvalitet har stor betydelse för nya generationer av konstnärer.

Bildkonstnärsfondens motivering lyder:

Bildkonstnärsfondens Stora stipendium tilldelas 2016 möbelformgivaren och inredningsarkitekten Åke Axelsson. Han gick ut Konstfack 1957 och har varit yrkesverksam i sex decennier. Hans inredningar och möbler återfinns över hela landet, på bibliotek, museer, institutioner och skolor. Nya och gamla plenisalarna i Riksdagen, Riksdagsbiblioteket, Svenska institutet i Rom och Baltic Center for Contemporary Art i Gateshead i England är några av alla de byggnader och rum som han inrett och formgivit, med särpräglad stor konstnärlig känslighet för både helhet, material och inte minst byggnadernas tidigare historia och inredningar.

Åke Axelsson är inte bara en av en av vår tids främsta formgivare och arkitekter, han har också slagit vakt om den inhemska hantverksindustrin. I egenskap av fabrikör och delägare av Gärsnäs AB har han tagit vara på småländskt hantverkskunnande och den skånska rödboken. Hans funktionalistiska strävan efter enkelhet och reducering har på så vis fått en estetisk såväl som etisk dimension, ett förhållningssätt som inspirerat många efterföljande formgivare och producenter.

Åke Axelsson, född 1932, utbildade sig på Visby stads verkstadsskola för möbelsnickeri 1947-51, som praktikant på en snickeriverkstad i München 1951-52 och på Konstfacks avdelning för möbler och inredning i Stockholm 1952-57. Åke Axelsson har arbetat med Gärsnäs AB sedan 1963 och han har sedan 1987 varit delägare i Galleri Stolen AB, med egen produktion och försäljning av möbler.

Stipendiet kommer att överlämnas den 30 november vid en mottagning i Riksdagsbiblioteket, som är ett exempel på Åke Axelssons inredningar.

Mer information om stipendiet och tidigare mottagare finns på Konstnärsnämndens hemsida

Konstnärsnämnden främjar professionella konstnärers arbete, utveckling och internationella kontakter. Det sker genom stipendier, bidrag och internationell samverkan. Konstnärsnämnden bevakar och analyserar de ekonomiska och sociala villkor som är förutsättningen för konstnärers livssituation, verksamhet och utveckling. Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under Kulturdepartementet.

Louise Dahlgren

Handläggare Bild och form 08-506 550 68 Bild & form