Arbetsstipendier till bild- och formkonstnärer

Konstnärsnämnden har fördelat arbetsstipendier till sammanlagt 187 av landets yrkesverksamma bild- och formkonstnärer. Av dessa får 103 var sitt målinriktat arbetsstipendium på 120 000 kr per år under år 2009 och 2010. Arbetsstipendier på 100 000 kr tilldelas 83 sökande. Ett femårigt arbetsstipendium på i år 128 000 kr tilldelades bildkonstnären Monika Nyström, Stockholm.

Styrelsen har även i år låtit hälften av stipendierna, 49 %, gå till sökande som inte tidigare fått något arbetsstipendium. Syftet med detta är att sprida stipendierna på flera mottagare. Av samma skäl har styrelsen inte tilldelat någon ett nytt målinriktat arbetsstipendium förrän det gått minst tre år utan arbetsstipendium.

Antalet sökande var 2089 och bifallsprocenten var 9 %. Totalt fördelade styrelsen
20 788 000 kr.

Stipendierna bekostas av anslaget Visningsersättning samt bidrag åt bild- och formkonstnärer som riksdagen årligen avsätter "som ersättning åt bild- och formkonstnärer för att konstnärliga verk av deras hand i offentliga institutioners ägo visas för allmänheten eller används på annat allmännyttigt sätt." .

Besluten om stipendierna tas av Bildkonstnärsfondens styrelse som består av aktiva bild - och formkonstnärer och professionella inom konstområdet från olika delar av landet.

På www.konstnarsnamnden.se/nyheter/B_ARFORD09.html finns information om

- Stipendierna
- Hur besluten fattas
- Statistik över antal sökande och stipendiernas fördelning
- Stipendiaternas fördelning på län
- Mottagare av målinriktade arbetsstipendier på 120 000 kr per år
- Mottagare av arbetsstipendier på 100 000 kr

Sveriges bildkonstnärsfond är en del av Konstnärsnämnden, en statlig myndighet med uppgift att stödja yrkesverksamma konstnärer.

Kontaktinformation:

Lars Olof Gustafson