​Karin Mamma Andersson får 2016 års Ganneviksstipendium inom bild och form

​Karin Mamma Andersson får 2016 års Ganneviksstipendium inom bild och form

Karin Mamma Andersson får 500 000 kronor från Per Ganneviksstiftelsen för sina insatser inom konsten. Stipendiet delades ut under en ceremoni på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm på måndagskvällen. Det är fjärde året som Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål delar ut fem stipendier som enligt donatorns vilja ska stödja konstnärskap som kan förväntas få stor betydelse för kulturarvet.

Motivering

Karin Mamma Andersson får stipendiet för ett konstnärskap som på ett drabbande sätt iscensätter ett ödesmättat existentiellt drama. Under en mångtydig, projicerad bildvärld har hon skapat ett måleri som flödar fritt. Skärpa och avgrundsdjup samsas med en alldeles egen humor hos Karin Mamma Andersson

Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål

2012 donerade finansmannen och konstälskaren Per Gannevik cirka 60 miljoner kronor till Konstnärsnämnden. I enlighet med testamentvillkoren bildades då Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Stiftelsens ändamål är att stödja nu verksamma konstnärer som kan förväntas ha betydelse för kulturarvet. Stipendiaterna kommer att sökas inom de fem konstområden som Konstnärsnämnden vanligtvis stödjer – bild och form, musik, teater, dans och film. Stiftelsens styrelse är i enlighet med stadgarna densamma som Konstnärsnämndens styrelse.

Om Karin Mamma Andersson

Karin Mamma Andersson är född 1962 och är uppvuxen i Luleå, men är nu bosatt i Stockholm. Hon började utbilda sig på skulpturlinjen vid Konstfack i Stockholm, men övergick till fri konst vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm där hon gick 1986-93.

I samband med en elevutställning började hon använda tillnamnet Mamma, först lite på skämt, men detta kom snabbt att bli hennes artistnamn. Karin Mamma Andersson är en av Sveriges mest kända konstnärer och hennes målningar har sedan slutet av 80-talet visats på många separat- och grupputställningar både i Sverige och internationellt. Hon representeras av gallerierna David Zwirner i New York, Stephen Friedman i London och Galleri Magnus Karlsson i Stockholm.

Utställningar i urval: Hon representerade Sverige vid Biennalen i Venedig 2003, Mamma Andersson (turnerande utställning), Moderna Museet, Stockholm; Taidehalli Kunsthalle, Helsingfors; Camden Arts Centre, London (2007), Grafik, Grafikens Hus, Mariefred (2009), Who is sleeping on my pillow, David Zwirner, New York (2010), Dog days, Museum Haus Esters, Kunstmuseen Krefeld (2011) och Galleri Magnus Karlsson, Stockholm (2012), Behind the Curtain, David Zwirner, New York (2015).

Karin Mamma Andersson har också curerat utställningen Stargazer, Sven-Harrys Konstmuseum, Stockholm (2013).

Tidigare priser och utmärkelser i urval: 2006 tilldelades Karin Mamma Andersson Carnegie Art Award:s förstapris, Nordens största konstpris. 2010 utsågs hon till Filosofie hedersdoktor vid Luleå Tekniska Universitet och 2013 mottog hon Stockholms stads hederspris. Hon är ledamot i Konstakademien sedan 2002.

Pressbilder finns på̊ Konstnärsnämndens hemsida.

Fotograf: Patrick Miller

För mer information vänligen kontakta:

Konstnärsnämnden främjar professionella konstnärers arbete, utveckling och internationella kontakter. Det sker genom stipendier, bidrag och internationell samverkan. Konstnärsnämnden bevakar och analyserar de ekonomiska och sociala villkor som är förutsättningen för konstnärers livssituation, verksamhet och utveckling. Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under Kulturdepartementet.