Neneh Cherry får 2016 års Ganneviksstipendium inom musik

Neneh Cherry får 2016 års Ganneviksstipendium inom musik

Neneh Cherry får 500 000 kronor från Per Ganneviksstiftelsen för sina insatser inom konsten. Stipendiet delades ut under en ceremoni på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm på måndagskvällen. Det är fjärde året som Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål delar ut fem stipendier som enligt donatorns vilja ska stödja konstnärskap som kan förväntas få stor betydelse för kulturarvet.

Motivering

Neneh Cherry är en levande ikon som alltid legat i konstnärlig framkant. Hon har konstant fortsatt att utvecklas musikaliskt och utforska olika uttryck på ett unikt sätt. Hon är en av Sveriges största artister i modern tid, med ett inflytande på samtida popkultur som saknar motsvarighet.

Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål

2012 donerade finansmannen och konstälskaren Per Gannevik cirka 60 miljoner kronor till Konstnärsnämnden. I enlighet med testamentvillkoren bildades då Per Ganneviks stiftelse för kulturella ändamål. Stiftelsens ändamål är att stödja nu verksamma konstnärer som kan förväntas ha betydelse för kulturarvet. Stipendiaterna kommer att sökas inom de fem konstområden som Konstnärsnämnden vanligtvis stödjer – bild och form, musik, teater, dans och film. Stiftelsens styrelse är i enlighet med stadgarna densamma som Konstnärsnämndens styrelse.

Om Neneh Cherry

Neneh Cherry är född 1964 i Stockholm. Hon växte upp i Skåne, men hoppade av skolan i Hässleholm och flyttade som fjortonåring till London för att ägna sig åt musik. Hon har under perioder bott i flera andra länder sedan dess, men den brittiska huvudstaden är hennes nuvarande bostadsort.

Neneh Cherry kom till den engelska musikscenen i slutet av punkeran och var med i flera olika band. Efter punkperioden började hon tidigt med rapmusik. Solokarriären inleddes 1982 med Stop the War, en protestsång om Falklandskriget. Singeln Buffalo Stance som släpptes 1988 nådde hög placering på den brittiska singellistan, hamnade också i toppen på olika amerikanska listor och blev en världshit. Andra kända Neneh Cherrylåtar är till exempel Manchild (1989) och Woman (1996) samt 7 Seconds (1994, tillsammans med Youssou N’Dour)

Neneh Cherrry har gjort fyra soloalbum: Raw like Sushi (1989), Homebrew (1992), Man (1996) och Blank Project (2014) som släpptes efter ett långt uppehåll under eget namn. Genom sin långa karriär har hon däremot gjort en mängd samarbeten med andra artister och i flera olika musikgenrer. Skivor som släppts i andra konstellationer är till exempel med Laylow (2006) och Medicine (2009) med CirKus och The Cherry Thing (2012) med jazzgruppen The Thing.

Tidigare priser och utmärkelser i urval: Vann Brit Award för Bästa internationella artist 1990, MTV Europe Music Award för bästa låt (7 Seconds) 1994 och en Grammis för Årets jazz 2013. Neneh Cherry blev invald i Swedish Music Hall of Fame 2015.

Pressbilder finns på̊ Konstnärsnämndens hemsida

Fotograf: Kim Hiorthoy

För mer information vänligen kontakta:

Konstnärsnämnden främjar professionella konstnärers arbete, utveckling och internationella kontakter. Det sker genom stipendier, bidrag och internationell samverkan. Konstnärsnämnden bevakar och analyserar de ekonomiska och sociala villkor som är förutsättningen för konstnärers livssituation, verksamhet och utveckling. Konstnärsnämnden är en statlig myndighet under Kulturdepartementet.