Nya internationella beslut inom dansområdet

Svensk dans fortsätter att verka på den internationella arenan.
Till årets första ansökningsomgång av fyra, sökte 111 danskonstnärer
drygt 2 miljoner kronor.
Konstnärsnämnden fördelar 520 000 kronor i stöd för internationellt kulturutbyte
och resebidrag inom dansområdet.

Internationellt kulturutbyte och resebidrag

I årets första omgång av internationellt kulturutbyte och resebidrag fördelades totalt 520 000 kr till
24 internationella utbyten (335 000 kr) varav 3 till utbyte i Sverige, samt 13 resebidrag (185 000 kr).
Totalt inkom 111 ansökningar på totala beloppet 2 166 000 kr.
Stödet går till resor och vistelser i 17 olika länder; Asien, Afrika, Nord- och Sydamerika, ca hälften av resorna går till Europa och Norden.

Kulturutbyte i Sverige
Bland dem som får stöd återfinns bl. a. dansaren och koreografen Anna Johansson med sin scenkonst-trio Pinamackorna i Karlskrona som bjuder in kompositören Henrik Hellstenius, Norge, och regissören Caroline McSweeney, Irland/Danmark, för en inspirationsvecka i Blekinge, ”vi vill fylla på våra kreativa depåer inför framtida projekt och samtidigt stärka Blekinges scenkonstnärer i sina yrken”.

Kulturutbyte i utlandet
Koreografen Pontus Lidberg får stöd för att genomföra gästspel i Ottawa/Canada samt Pittsburgh och New York/USA.

Dansarna Johannes Blomqvist och Erika Pekula Pettersson får stöd för gästspelsresa i Kroatien, där de ska spela i Karlovac, Zadar, Dubrovnik och Split.

Dansaren/koreografen Ingrid Rosborg kommer att under en och en halv månads residens i Seoul/Sydkorea samarbeta med två koreanska musiker och undersöka förutfattade meningar och förväntningar om varandra och dans i syfte att skapa idéer och material till en ny produktion.

Resebidrag (utan inbjudande part)
Koreografen Louise Kvarby och fotografen Dan Lageryd har fått resebidrag för dansfilmsinspelning i Marocko.

Dansaren Tyra Wigg åker till Berlin för att delta i två workshops på Ufer Studios, med koreograferna Johannes Wieland och Sita Ostheimer.

danceWEB

Konstnärsnämnden samarbetar sedan 1998 med DanceWEB, ett EU-finansierat projekt för unga dansare i samband med festivalen ImPulzTanz som äger rum varje sommar i Wien, Österrike.
Ett sjuttiotal dansare från hela världen möts under 5 veckor för workshops, föreställningar och samtal. Programmet ger många nya internationella kontakter och många nya intryck/uttryck.
Under 2015 ges dansaren Louise Dahl ekonomisk möjlighet att delta i danceWEB.

SE DOKUMENT FÖR KOMPLETT LISTA

En förteckning över beviljade bidrag finns på Konstnärsnämndens hemsida www.konstnarsnamnden.se

Kontaktinformation: Anneli Strömqvist anneli.stromqvist@konstnarsnamnden.se
telefon (direkt) 08‑506 550 70

Konstnärsnämnden är en statlig myndighet som stödjer professionella konstnärers arbete, utveckling och internationella kontakter och främjar konstnärlig utveckling samt håller sig underrättad om konstnärernas ekonomiska och sociala villkor.