Per B Sundberg får Bildkonstnärsfondens Stora stipendium

Per B Sundberg får Bildkonstnärsfondens Stora stipendium

Bildkonstnärsfonden har beslutat att tilldela keramik- och glaskonstnären Per B Sundberg 2014 års Stora stipendium på 300 000 kr.

Stipendiet tilldelas en aktiv konstnär som med en mycket hög konstnärlig kvalitet har stor betydelse för nya generationer av konstnärer.

Bildkonstnärsfondens motivering lyder:

Per B Sundberg var en banbrytare redan i sina examensarbeten på Konstfack 1990. Hans stora badkar täckt med blomdekaler visade att den keramiska konsten var på väg att bryta med alla mindervärdeskomplex.

Han är en konstnär som ständigt utmanar gränsen för det möjliga, både konstnärligt och tekniskt. Han är tekniskt briljant, både som keramiker och glaskonstnär. Han har utvecklat nya glastekniker som fabula och litograal, flödande av berättelser – mångbottnade, lustfyllda, försåtliga och hämningslösa. Han har brutit smaktabun och visat nya vägar för den keramiska konsten. Hans konstellationer och bearbetningar av historiens lämningar av kitsch har fått oss att betrakta ”oskyldiga” prydnads­figuriner med nya ögon. Under en oskuldsfull yta, visar han, finns en skrämmande och förförisk sprängkraft.

Per B Sundberg är född 1964 och utbildad vid institutionen för keramik och glas på Konstfack. Under åren 1994-2005 var han anställd vid Orrefors glasbruk och därefter anställdes han som professor vid Konstfack. Per B Sundberg har sin ateljé i Gustavsbergs gamla porslinsfabrik och 2011 visade Gustavsbergs konsthall en större separatutställning med hans verk.

Stipendiet kommer att överlämnas vid en mottagning på Konstnärsnämnden den 1 december kl 17. Ytterligare upplysningar om stipendiet och pressbilder lämnas av Konstnärsnämndens handläggare, Louise Dahlgren, louise.dahlgren@konstnarsnamnden.se eller 08 506 550 68.

Mer information om stipendiet och tidigare mottagare finns på http://www.konstnarsnamnden.se/Stora_stipendiet

Kontaktinformation:

Louise Dahlgren