Konsultexpertens spaning från Almedalsveckan – gig-tätaste platsen i Sverige

DG EXPERT NETWORK Jag har nyligen varit på den gig-tätaste platsen i Sverige, Almedalen. Konsulter, pr-proffs, journalister, rådgivare. I år väntades färre deltagare och lågt engagemang. Men det blev tvärt om. Här är min spaning från Politikerveckan.

Det här var inledningen. Läs gärna hela artikeln hos Computer Sweden & IDG. I artikeln pratar jag om allt från GDPR, om offentlig upphandling, vad PR-konsulterna tycker ger bäst värde i Almedalen och varför du ska stanna hela veckan. Nedan ser du min sammanfattning:

Så vad tyckte jag själv om det mest omtalade och utskällda eventet i Sverige?

Överlag var det alldeles för lite motsättningar i debatten och på scenerna såg vi istället samsyn utan överenskommelser över blocken. Vidare var det flera seminarieämnen som var repetition från både förra året och tidigare år. Antingen saknas idéutveckling eller så blir vissa frågor aldrig färdigdiskuterade. Vad tror ni? Angående publikinvolvering så var det (som vanligt) för mycket megafon och för lite dialog. Alla event är ju till för deltagarnas skull, vilket många talare och moderatorer glömmer bort. Arrangörerna måste planera bättre och avsätta tid för några minuters frågestund i slutet av seminariet. På ett personligt plan var det den bästa Almedalsveckan någonsin med många spännande möten som kommer att betyda mycket för min verksamhet under det kommande året.

Maximera nyttan i Almedalen: Marianne Olsson tips till konsulter som vill besöka eller arrangera i Almedalen

• Planera innan vilka events ni vill besöka & lägg in i Almedals-appen (där finns karta & du kan synka den mot din egna kalender)
  • Anmäl dig till lagom antal mingel – du kommer inte hinna med allt eller prioritera annat
  • Se till att ha luft i kalendern för spontana möten! Det är vad Almedalen handlar om
  • Berätta för kunder och leverantörer att ni kommer vara på plats
  • Boka boende och resa i god tid – ännu hetare med valår 2018
  • Ha roligt och undvik gärna alkohol – testa alkoholfria Almedalsdrinken istället eller besök Skandias mingel som har den bästa alko-fria baren
  • Ha bra skor, lediga kläder & ett paraply till hands
  • Ta hjälp av proffs om ni planerar egna seminarier – det sparar pengar och säkerställer att ni sätter och når företagets mål
  • Arrangörer och moderatorer bör planera evenemangen för att skapa bättre förutsättningar för dialog med publiken – ofta sitter det ämnes-experter och lyssnar.
  • Våga ha event i slutet av veckan – viktigare med rätt publik än en stor samling
  • Innan visitkorten tar slut: fota av ditt eget och sms:a det till folk du träffar 😉

Nedan ett collage över spännande och roliga möten under veckan. Träffade bl.a. några av mina experter som är intervjuade i senaste Konsultboken: Stefan Engeseth, Brit Stakston & krisexperten Jeanette Fors-André som gav en förvånad Janne Josefsson på Uppdrag granskning svar på tal. Extra roligt prata företagande med förra arbetsmarknadsministern Elisabeth Svantesson. Tips till nästa år för de som är intresserade av bostadsmarknaden är att vara publik på Veidekkes ”Super Tuesday” där du få se en het politisk debatt med mycket humor ”rött mot blått”.