Pressmeddelande -

Konsultexpert släpper bokserie på engelska till giggare och konsulter i Sverige som vill jobba globalt.

Marianne Olsson släpper nya gigböcker på engelska. Merparten av hennes skrivande vänder sig till giggare och konsulter samt till företagen och organisationerna som anlitar dem. Med seriens 4 böcker blir detta hennes 12:e bok i ordningen och hon hoppas både nå ut till engelsktalande i Sverige samt internationellt då gig-ekonomin utvecklats till en global arbetsmarknad. Detta gynnar särskilt nysvenskar och världsmedborgare som attraheras av svensk jobbkultur med lärande och innovationskraft. På den nya arbetsmarknaden kan vi jobba var vi vill och åt vem vi vill oavsett geografisk gränser.

Säkra ditt uppdrag

Boken berättar om de nya förutsättningarna samt hur man får uppdrag som konsult eller giggare på den nya arbetsmarknaden. Läsarna får ta del av tips och verktyg som stöttar det dagliga arbetet rent praktiskt och hur man kan jobba kontinuerligt med sin personlig utveckling. Den egna motivationen är central eftersom du är din egen chef som giggare. Därför är det viktigt att jobba målbaserat inom alla delar av ditt liv och följa upp hur det går. Ett annat viktigt kapitel i boken handlar om hur du skriver bra CV- eller konsultprofiler anpassade för varje uppdrag - eller gig som vi ofta kallar det.

Jobbåret är 9 månader

Jobb eller gig-året är bara 9 månader så det gäller att vara proaktiv och sälja in sig själv och sitt erbjudande både på kort och lång sikt för att uppnå en balanserad beläggning under året. Ett viktigt tips är att skapa en buffert för kommande kvartal samt sprida risk genom att ha flera olika uppdragsgivare och kunder.

Min förhoppning med en gig-böcker på engelska för den svenska marknaden är att inspirera och stötta giggare och konsulter både på hemmaplan och internationellt. I Sverige finns det många som ännu inte lärt sig svenska, men som skulle kunna börja gigga om de visste hur, säger Marianne Olsson.

Bokserien Great Gigs

Bokserien syftar till att stötta arbetstagare på den nya jobbmarknaden vi numera kallar gig-ekonomin. I februari 2020 släpptes de två första böckerna i serien på Amazon.com för globala giggare och konsulter. De nya böckerna vänder sig till giggare och konsulter i Sverige eller dem som vill jobba mot den svenska marknaden. Samtliga böcker i serien är skrivna på engelska.

• Consulting in the Gig Economy & How to get great gigs: For the Swedish Job Market - Bokus (epub-format) eller Amazon (kindle-format)
  • Working in the Gig Economy & How to get great gigs: For the Swedish Job Market - Bokus (epub-format) eller Amazon (kindle-format)

Böckerna berättar om de nya förutsättningarna på jobbmarknaden samt hur man får uppdrag som konsult eller giggare. Läsarna får ta del av tips och verktyg som stöttar det dagliga arbetet rent praktiskt och hur man kan jobba kontinuerligt med sin personlig utveckling. Den egna motivationen är central eftersom du är din egen chef som giggare. Därför är det viktigt att jobba målbaserat inom alla delar av ditt liv och följa upp hur det går. Ett annat viktigt kapitel i boken handlar om hur du skriver bra CV- eller konsultprofiler anpassade för varje uppdrag - eller gig som vi ofta kallar det.

Mer om författaren och böckerna

Marianne Olsson har under en rad år jobbat som rådgivare och föreläst om konsulternas framgångsfaktorer samt hållit workshops för att främja intern utveckling i konsultföretag och andra organisationer som vill ta till sig tänket kring gig-ekonomin för att svara upp mot utmaningar och fånga möjligheter inom kompetensförsörjning och digitalisering. Hon har släppt flera böcker om konsultbranschen: Gig-ekonomi för företag, Konsultboken och Framgångsrik Konsult samt är medförfattare till Smart PR-serien www.smartpr.se, som vänder sig till författare, konsulter, giggare och startups.

Mer om författaren och hennes verksamhet: www.konsultboken.se och förlaget Konsultboken Publishing (länk: www.konsultbokenpublishing.se) .

Tidigare utgivna böcker

1. Consulting in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020 - Swedish Market
  2. Working in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020 - Swedish Market
  3. Consulting in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020 - Global Market
  4. Working in the gig economy & How to get great gigs, e-bok 2020 - Global Market
  5. Smart PR för författare, e-bok 2019
  6. Smart PR för giggare och konsulter, e-bok 2019
  7. Smart PR för startups, e-bok 2019
  8. Moderatorns guide till lyckade möten och events, 2019
  9. Gig-ekonomi för företag, e-bok 2019
  10. Idyllien - ett koncept för välgörenhet, e-bok 2019
  11. Konsultboken - guiden till att lyckas, tryckt 2015, e-bok 2018, och som ljudbok 2019.
  12. Framgångsrik Konsult, tryckt 2006 samt e-bok i 2019-års tappning.