Tips inför din arbetsintervju

Om du har sökt ett arbete och tagit dig till en anställningsintervju, är en gratulation på sin plats. Det kan kännas lite nervöst, men om du är väl förberedd har du nu chansen att ta upp delar som du inte fått med i ditt CV eller personliga brev men som du ändå vill berätta. Vi har listat några saker som kan vara värt att tänka på.

1. Gör din research Ett bra sätt att vara förberedd är att du redan innan intervjun är insatt i det företag du ska vara konsult hos, och om oss på Konsultia. Det gör att vi känner oss trygga med att du har förståelse för våra värderingar och vad vi har för förväntningar på dig. Läs in dig på arbetsbeskrivningen, det underlättar om du skulle ha några frågor under intervjun.

2. Tänk ut dina färdigheter Fundera redan i god tid hur dina kunskaper och färdigheter relaterar till det arbetet du söker. Ett förslag är att be någon i din närhet komma med exempel på färdigheter du har som är relevanta för jobbet. Om du har sina starka sidor klart för dig, blir det även lättare för oss att se hur du passar in i tjänsten.

3. Se till att vara redoVar förberedd för en anställningsintervju; Ta med några extra kopior på ditt cv, en referenslista med namn, titlar och kommunikationskanaler som telefonnummer och mejladresser. En penna och block/annat kan också vara bra att ha med dig ifall du behöver anteckna något.

4. Öva och förbered dig Öva på de absolut vanligaste intervjufrågorna med någon du känner dig trygg tillsammans med.

När du har koll på ovanstående punkter, kan du känna dig helt trygg inför intervjun.

Lycka till!

Nästa inlägg från oss kommer att behandla vad som händer under själva intervjun; till exempel vilka de vanligaste intervjufrågorna brukar vara, med mera.

Källor:

• tips & jobbkoll