På den nationella matsvinns kick-offen uttalade KfS bland annat önskemål om forskning om konsumenters beteenden kopplat till matsvinn.

Kick off för matsvinnet

Den 4 oktober bjöd landsbygdsminister Sven-Erik Bucht in till en kick off för ett nationellt arbete för minskat matsvinn. Diskussionen kretsade kring långsiktigt arbete och FN:s målsättning inom Agenda 2030, att matsvinnet ska halveras till 2030

KfS representerade konsumentperspektivet och uttalade bland annat önskemål om forskning om konsumenters beteenden kopplat till matsvinn. I sitt inledningsanförande tackade ministern särskilt KfS för insatserna för minskat matsvinn genom åren.

Det finns en förhoppning om att alla aktörer i livsmedelskedjan ska ställa sig bakom den handlingsplan som Livsmedelsverket, Jordbruksverket och Naturvårdsverket just nu tar fram.

Läs mer om kick offen på Regerings hemsida.